Den här texten beskattas högre än i papperstidningen
Flera av de riksdagsledamöter som för två år sedan röstade för en mervärdesskatt på tidningsprenumerationer söker nu yrvaket efter den röda knappen. Höstens massiva uppsägningar på bland annat Helsingin Sanomat, MTV3 och FNB har lett till initiativet att försöka sänka mervärdesskatten på digitalt innehåll. Momsen för en prenumeration på en papperstidning är i dag 10 procent och på en digital 24 procent.
En eventuell lagprocess kan dock inte drivas enbart på hemmaplan. Enligt EU:s momsregler får medlemsländerna använda reducerade momssatser på vissa varor men inte på tjänster. En papperstidning definieras som en vara och en digital tidning som en tjänst. Samma journalistiska innehåll beskattas alltså olika beroende på tekniken.
Enligt en färsk undersökning som Mediernas Centralförbund lät Taloustutkimus göra, uppskattar finländarna det inhemska medieinnehållet mycket högt. Men undersökningen visar också på stora skillnader. De generationer, som är uppvuxna med ett fritt globalt informationsflöde, är betydligt mindre fästa vid finländska medier än personer som är 40 eller äldre.
Dagens momsregler ger de globala mediejättarna en klar fördel. En teknikneutral moms på journalistik är en ekonomisk förutsättning för att det inhemska innehållet ska stå sig också i den digitala världen.