En uppiggande röst tystnar
Under två och ett halvt års tid hann Nuorgam bli det mest trovärdiga och "creddiga" mediet inom popmusik i Finland.
Det var en tråkig överraskning att det finska, webbaserade musikmediet Nuorgam (nrgm.fi) i helgen meddelade att man lägger ner verksamheten. Under två och ett halvt års tid hann Nuorgam bli det mest trovärdiga och "creddiga" mediet inom popmusik i Finland.
Paralleller finns till musiktidningsrevolutionen i Sverige på 1990-talet, då Bibel, Pop och Sonic samlade landets skarpaste kritiska pennor. Nuorgams stab av frivilliga utgjorde motsvarande elit i Finland. Skillnaden är, enligt grundaren Tommi Forsström, att Nuorgams medarbetare aldrig hade för avsikt att skapa ett livsverk, utan "pigga upp den finska musikjournalistiken". Det lyckades man med.
Sedan etablerade musiktidningen Rumba via moderföretaget Popmedia Oy i september köpte upp konkurrenten Soundi ligger samtliga ledande musikmedier i Finland under samma tak. Risken för nivellering genom synergier är uppenbar, och Nuorgams frånfälle väcker debatten på nytt.
Eftersom flera av nuorgamiterna är knutna också till Rumba och Soundi, lyftes också frågan huruvida det förekommit påtryckningar att lägga ner gratistjänsten. Det är knappast så, men med fallet Nuorgam i bakgrunden kan man fråga sig vad ekonomiskt oberoende frivilligarbete överlag har för inverkan på konkurrenssituationen för kommersiella aktörer.