Vägen till en ny bilbeskattning blev ännu krokigare
Ju mer information som läcker ut om den nya bilskatten desto mer komplicerat blir det.
I veckan kom nyheten om att arbetsgruppen vid Kommunikationsministeriet planerar att dela in Finland i två zoner med olika skattesatser för bilanvändningen.
Enligt den här planen skulle bilägarna i största delen av landet betala sex-sju cent för varje kilometer på vägen, medan användning på glesbygden skulle beskattas med tre-fyra cent per kilometer.
Målsättningarna med reformen är ambitiösa. Skatten ska upplevas som rättvisare än den nuvarande, kollektivtrafiken ska uppmuntras och den föråldrade bilparken ska förnyas via billigare bilpriser. Utgångspunkten är dock att skatteintäkterna inte får minska. Ekvationen är näst intill omöjlig.
Rent logiskt borde den nya beskattningen träda i kraft successivt via inköp av nya bilar för att undvika en dubbelbeskattning för de som redan taxerats när de köpte bilen. Med kalkylatorn i hand kommer sannolikt många till att det är lönsamt att behålla den gamla bilen så länge som möjligt för att undvika den nya avgiften.
Det största frågetecknet gäller övervakningen av användningen. Den blir dels dyr att bygga och dels strider den mot finländarens frihetsuppfattning. Arbetsgruppen har tid på sig till årsskiftet. All den tiden kommer att behövas.