Hygiensmilisar sporrar till bättre service

Kundernas förtroende för restaurangers livsmedelssäkerhet och allmänna hygien är i utgångspunkten gott, och inte utan anledning. Endast 1,5 procent av krogarna har underkänts i Livsmedelssäkerhetsverket Eviras kontroller. Fyra av fem matställen håller god eller mycket hög nivå.

Eviras nya fyrgradiga skala med smilisar som Hbl berättade om i går (12.8) har också gjort att de krogar som fallit under strecket på eget initiativ börjat rätta till missförhållanden. Den trenden kommer sannolikt att förstärkas när det vid årsskiftet blir obligatoriskt att på dörren skylta med den smilis som man tilldelats vid kontrollen.

När myndigheterna nu börjar sätta officiella och förenklade betyg på privata aktörer är det av yttersta vikt att kontrollerna är rättvisa och jämförbara, kriterierna klara och tydliga. Företagare i restaurangbranschen är redan utsatta i en dyr och snårig tillståndsdjungel och kämpar ofta hårt för sin lönsamhet. En sur smilis på dörren kan sätta punkt för ett ställe väldigt snabbt. Å andra sidan kan ett bra hygienbetyg och medföljande yrkesstolthet sporra också till bättre service.

I och med att Evira använder en så allmän symbol som smilisen, leds man lätt att tro att den gäller mer än bara renlighet och säkerhet. Det stiliserade gula ansiktet påverkar krogens image överlag.