Kullerstenarna är inte det största problemet

Otillgängliga spårvagnar, gropiga kullerstensgator och livsfarliga trottoarer var några av hindren på vägen i biträdande stadsdirektör Pekka Sauris vådliga rullstolsfärd genom Helsingfors (Hbl 26.5).
Framkomligheten för människor med funktionsnedsättning har successivt förbättrats, men trots en målmedveten strävan återstår ännu mycket arbete.
Sauris färd gick dessutom genom de centrala delarna av Helsingfors, som har en god tillgänglighet i jämförelse med stadens utkanter. Dessutom är Helsingfors en av de finländska städer där man jobbat mest med framkomligheten under de senaste tio åren.
Kalle Könkkölä, som länge har kämpat för funktionsnedsattas rättigheter, konstaterar i samma reportage att de största problemen gällande tillgängligheten inte finns i det offentliga rummet utan i bostäderna. Såväl estetik som ekonomi används som argument mot att förbättra situationen.
Regeringen har ett ambitiöst bostadspolitiskt åtgärdsprogram, vars målsättning bland annat är att skapa fler billiga bostäder. Som en del av det här programmet ser man även över byggnormerna.
En norm man nu är beredd att tumma på gäller tillgängligheten på våningarna tre och uppåt i höghus. Förslaget har ett starkt symbolvärde och hjälper definitivt inte en utsatt grupp att bli mer jämlik.