Ledarkrönika | Företagande är en attitydfråga

Han höll ut länge, men efter fyra år fick Justin nog och åkte hem till Kalifornien. Under sin tid i Finland hann han öppna tre kaféer, anställa ett tiotal unga och introducera baristakulturen till Helsingfors, men den ständiga kampen mot byråkratin och klimatet – inte vinterkylan utan företagarfientligheten – knäckte till slut den käcka surfaren. Väl hemma i Santa Cruz smällde han upp ett par nya firmor.

"I'm finally making some money", skrev han några månader senare. 

I onsdags publicerades antologin Taivas+Helvetti där ett tjugotal finländska entreprenörer berättar om sina erfarenheter. Ett genomgående tema är att Finland lider av ett allvarligt attitydproblem. Samhällsklimatet är konservativt och det är svårt att få gehör för nya idéer. "I Finland är utgångspunkten att allt är ett problem […] Det känns som om det är något vinterkrig på gång konstant", säger en av företagarrösterna.

Enligt redaktörerna för boken, som ska delas ut till 60 000 gymnasister och yrkesskolelever, vill man sända budskapet att våga satsa på sina egna talanger, och sporra till positiv och företagsam livsinställning. Det gjorde Kim vid fyllda 35.

När Kim sadlade om från läraryrket och fortbildade sig till hantverkare med lägenhetsrenoveringar som specialitet, hade han målet klart: Anställ så många som möjligt och väx.
I dag har han fyra lojala arbetare under sig och suger ännu själv på ramarna. Pappersexercisen är ett kapitel för sig, men det är riskerna som ibland avskräcker.

"Om jag säljer ett dagsverke på åtta timmar till en kund och låter min målare sköta jobbet, förtjänar jag själv fem euro i timmen. Men om jobbet drar ut till tio timmar går jag i stället back 40 euro", illustrerar Kim situationen.

Det talas mycket om att det är de små och medelstora företagen ska driva tillväxten i Finland och Europa, men det återstår mycket politiskt arbete för att göra företagandet attraktivt. Sociala avgifter och skatter förvånar och förargar.

"Varje euro jag betalar ut till en arbetare kostar mig 1,80 euro. De stora företagen gör pengar, men vi små bara matar staten", säger Kim.

En färsk global företagarenkät, The Irrepressible Entrepreneur visar att trots att en fjärdedel av företagarna tvingats till att öppna eget, så ångrar 85 procent sig aldrig.

Nya företag skänker innovation, kulturell diversitet och ekonomisk tillväxt. Företagande är ett livsval som förtjänar samhällets respekt och beslutsfattarnas lyhördhet.