Guldklockor undanbedes

Den finländska arbetsmarknaden står inför en kollision i värderingar. De stora årskullarna går i pension och in träder generation Y. Den nya generationen kommer inom några år att vara i majoritet på arbetsmarknaden, och senast 2025 kommer den att dominera även som arbetsgivare.
Generation Y kan definieras på många olika sätt, men oftast avses personer födda efter 1985 eller de som vuxit upp med mobiltelefoner, datorer och internet. Att dra en hel generation över en kam är givetvis omöjligt, men enligt den samlade forskarkåren finns det generellt sett klara jobbrelaterade skillnader mellan den här generationen och den som nu sitter på makten.
De största skillnaderna gäller inställningen till begreppet arbete och balansen mellan jobb och fritid. Generation Y vill ha större flexibilitet i arbetstiderna och den fysiska arbetsplatsen ska helst inte vara statisk. De vill ha meningsfulla och utmanande jobb, men de ska gå hand i hand med de egna värderingarna och passa in i "det övriga livet".
Charlotta Niemistö, som har doktorerat på ämnet vid Svenska handelshögskolan, sammanfattar skillnaderna träffande när hon säger: Det är en generation som jobbar för att leva, den lever inte för att jobba.
Kollisionen inträffar när den här generationen möter de stora årskullarna, där det inte är ovanligt att man har haft samma arbetsgivare under hela yrkeskarriären. För många i generation Y är blotta tanken på att jobba 9-17 på samma ställe i 35 år och efter det belönas med en guldklocka helt absurd. 
Enligt Niemistö krävs det nu att arbetsgivarna accepterar förändringen. Men att mentalt ändra kurs är svårt, när förväntningarna bygger på de begrepp som var gällande när "baby-boom-generationen" anställdes.
Om arbetsgivarna respekterar de nya värderingarna och generation Y respekterar arbetsgivarens resultatförväntningar, så kan den här kulturkrocken vara exakt det som arbetsmarknaden nu behöver.
Varje arbetsgivare borde kunna besvara frågan vilka värderingar företaget står för. Och på en allt mer ombytlig och global arbetsmarknad utgör en större flexibilitet i arbetsuppgifter och arbetstider en klar konkurrensfördel.
Generation Y kommer med fler möjligheter än problem.