Skärp kontroller av skjutvapen

Misstankarna om kopplingar mellan säkerhetsbranschen och organiserad brottslighet måste utredas.


Under natten till söndag befann sig ett ännu okänt antal personer i fara på en nattklubb i Helsingfors centrum då det sköts på en av krogens terrasser. Två personer skadades. Tidigare i september sköt en ung man ihjäl sin pappa på en lunchrestaurang i Helsingfors centrum.
De två händelserna skiljer sig mycket från varandra och framför allt vet vi i det här skedet väldigt lite om vad som egentligen hände på nattklubben.

Däremot vet vi med säkerhet att det åtminstone i de här två fallen har förekommit laddade vapen i Helsingfors centrum och att ett stort antal personer har varit i fara. Det är ett brott i sig, ett brott där straffet kan variera mellan böter och två års fängelse.
Restaurangens direktör efterlyser strängare straff för vapeninnehav medan man på Justitieministeriet tycker att problemet inte ligger i att straffskalan skulle vara för snäv. Det går att utdöma stränga straff och det görs också, men de domarna får kanske inte alltid uppmärksamhet.
Under alla omständigheter är det klart att vapen definitivt inte ska bäras omkring i centrum eller på restauranger.

I samband med nattklubbsskjutandet har det också visat sig att polisen håller ett öga på de säkerhetsfirmor som många restauranger köper dörrvaktmästar- och också andra säkerhetstjänster av. Polisen har enligt tidningsuppgifter (HS 1.10) i fråga om den aktuella nattklubben fått uppgifter om att dörrvaktmästarna inte ingriper som de borde i slagsmål utanför krogen. Enligt polisen är det ett tecken på att saken borde undersökas närmare. I det här skedet finns det i alla fall inte fakta som skulle binda skjutandet eller den aktuella nattklubben till organiserad brottslighet.
Polismyndigheterna har redan tidigare påpekat att den organiserade brottsligheten visar ett intresse för säkerhets- och restaurangbranschen. Det öppnar mycket obehagliga perspektiv om personer i anslutning till den organiserade brottsligheten får in en fot i företagen som sysslar med säkerhet. Den som kontrollerar krogarnas dörrar kontrollerar också vem som släpps in och vad som sker på krogarna. Det bäddar för droghandel, människohandel och utpressning. Från andra länder, också i Norden, vet vi att ju mer utrymme den organiserade brottsligheten har, desto större är risken för skjutande på allmänna platser när ligorna gör upp sinsemellan.

Då gränserna i Europa öppnades på 90-talet kom den organiserade brottsligheten också till Finland. I början gällde det mest narkotikahandel och prostitution. Nu ägnar den organiserade brottsligheten sig allt mer åt ekonomisk brottslighet. Det är just där intresset för säkerhets- och restaurangbranschen kommer in i bilden.
I maj inledde Justitie- och Inrikesministeriet arbetet med att förbereda en strategi mot den organiserade brottsligheten i Finland. Tanken är att på samma sätt som då det gäller gråzonen i ekonomin skapa en enad front mot organiserad brottslighet så att det går att försvåra och helst förhindra verksamheten redan i ett tidigt skede. Det innebär ett brett myndighetssamarbete och eventuellt också förändringar i lagstiftningen. I dag saknas till exempel en enhetlig definition i finländsk lagstiftning av vilka kriterier som måste uppfyllas för att man ska kunna tala om organiserad brottslighet.

Polisen uppger att man än så länge har läget under kontroll då det gäller säkerhets- och restaurangbranschen och kopplingen till organiserad brottslighet. Det är hög tid att den organiserade brottsligheten ägnas särskild uppmärksamhet.