Röjning ökar leveranssäkerheten


Elavbrott
Peter Rehn skriver i sin insändare (HBL 13.1) att han erfarit ett flertal både längre och kortare elavbrott i Tenala under perioden 14.8–18.12.2015 och undrar dels vad elavbrotten beror på, dels hur Caruna informerar sina kunder om elavbrott överlag.
Vi beklagar att Rehn fått erfara några längre elavbrott under denna period. Orsaken till dessa avbrott har varit flera: storm, en utomstående part som fällt ett träd på vår ellinje och materialfel i vårt nät. Tyvärr har vi dessutom haft fler korta elavbrott i området mestadels kopplade till storm och hård vind.
För att anhålla om ersättning gällande maskiner eller elapparater som gått sönder bör våra kunder göra en skadeanmälan. Skadeanmälningsblanketten hittas på vår webbplats caruna.fi eller fås genom att kontakta vår kundtjänst. Varje fall behandlas skilt för sig.

Vi informerar våra kunder om elavbrott genom vår avgiftsfria tjänst Caruna Sähkövahti. Tjänsten meddelar om elavbrott direkt till kundens mobil eller e-post. Via Sähkövahti får kunden information om oplanerade avbrott i eldistributionen i mellanspänningsnätet och en prognos om hur länge de varar. Kunden kan beställa Caruna Sähkövahti om hon har ett hem, en sommarstuga eller någon annan fastighet som ligger inom vårt nätområde. Vi informerar även våra kunder om längre elavbrott via vår strömavbrottskarta på vår webbplats och på vårt avgiftsfria felanmälningsnummer.

Vi kommer att utföra omfattande röjningsarbeten i Tenala under detta år, vilket kommer att förbättra situationen. Dessutom förbättrar och förnyar vi vårt elnät för att öka leveranssäkerheten för våra kunder enligt en försnabbad tidtabell på alla våra nätområden. Denna sanering av elnätet tar flera år, och vi har inlett detta intensifierade arbete redan 2012. Vi förnyar och utvecklar vårt elnät med omkring 200 miljoner euro per år.
Med hjälp av dessa åtgärder kommer elavbrotten i framtiden att minska märkbart till nytta för våra kunder.

Katriina Kalavainen
Kundrelationer, Caruna