Könsidentitet har ingenting med sexuell läggning att göra

Kön Tack till HBL (14.12) för den fina artikeln ”Det finns fler än två kön”. Som lärare kopierade jag genast upp den och hängde upp den överallt i skolan. Carl Appelberg (HBL 21.12) skriver i sin insändare att vi behöver mera tolerans i de sexuella inställningarna och att han är emot att unga människor skall känna ångestkänslor för sin sexuella läggning. Jag håller med.

Appelberg skriver dock även att det endast finns två kön. ”Det ena könet kan producera barn med hjälp av det andra”. Jag känner mig tvungen att klargöra detta, med hjälp av bland annat svenska Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheters information om könsidentitet.
Det stämmer att det endast finns två juridiska kön, tyvärr. Juridiskt kön är det som står i vårt pass och som vi kan utläsa av den näst sista siffran i personnumret och det vi använder då vi bokar resor, anmäler oss till utbildningar och fyller i undersökningar.

Men biologiska kön finns det flera än två. Till biologiskt kön hör den kropp vi har – anatomi, hormoner och genetik. De som föds med könsorgan som inte direkt kan sägas vara ”manliga” eller ”kvinnliga” (kallas ofta intersexuella) opereras ofta till pojkar eller flickor, eftersom man måste ha ett tydligt biologiskt kön för att få ett juridiskt kön. Man tror alltså att det är lätt att avgöra vad en kropp har för biologiskt kön, men vi behöver inte leta länge för att hitta hormonhalter, kromosomuppsättningar (det finns både flickor och pojkar som har XXY som könskromosomer) eller könsorgan som faller utanför normen.

En transperson är en person vars könsidentitet och eller könsuttryck inte stämmer överens med det biologiska eller juridiska kön den blev tilldelad vid födseln. En transperson kan till exempel vara en person som biologiskt och juridiskt är ”man” men som definierar sig som någonting annat än det. Begreppet rör könsidentitet och könsuttryck och har ingenting med sexuell läggning att göra.

Könsidentitet eller mentalt kön handlar om det som känns inuti medan könsuttryck handlar om det som syns utåt. Många av oss blir väldigt tidigt medvetna om vilket mentalt kön vi har. Att en människa med till exempel vagina också ska känna sig och se ut som en kvinna är en av de mest grundläggande normerna i vårt samhälle. Biologiskt kön förväntas alltså avgöra könsidentitet och könsuttryck. Vilket det inte gör.

Att vara en transperson innebär att ha ett biologiskt kön som inte stämmer överens med den egna könsidentiteten och att därigenom känna sig ”fel”. Operationer är därför livsviktiga för många men alla transpersoner vill inte förändra sin kropp genom operationer. Många trivs med den kropp de har och ser den inte som avgörande för könsidentiteten, men vill ändå ha respekt för det kön de upplever sig som. Andra vill inte alls bli sedda som ”man” eller ”kvinna” utan vill respekteras som människor utanför könspolerna. Vissa vill bara förändra kroppen genom hormoner men inte genomgå några operationer.

Appelberg skriver att ”om man för en sådan lära vidare åt små barn som just har börjat se skillnaden mellan de två könen, hur mycket förstår de? Lär man ut det i de högre klasserna, just när eleverna har börjat inse vart de hör och vad de känner är förvirringen också stor.”

Barn tycker inte att det är konstigt att ”Peter” klär sig i klänning och känner sig som en flicka, och de föds helt fördomsfria. I högstadiet är en stor det av eleverna väldigt toleranta och tycker att alla skall få vara som de är. Om någon av dem tycker att det är fel är det alltid på grund av att en vuxen som inte vetat bättre skapat fördomar hos barnet. Det handlar inte om att förvirra någon, alla transpersoner är nog transpersoner med eller utan lärarnas hjälp, det handlar endast om att visa att de är precis lika värdefulla som alla andra.

Som lärare är det extra viktigt att känna till allt detta och skapa en miljö där alla känner sig välkomna i, respekterade och inkluderade. Det jobbar vi med i min skola och det borde alla skolor göra.

Heidi Pått
Lärare åk 7-9, Ingå