Ämnesorienterade unga vilka saknar ett talat språk står ensamma

Samhälle Elevantagningen till den yrkesförberedande utbildningen (Telma) sker efter den gemensamma elevantagningen. Detta diskriminerar eleverna med specialbehov. Familjerna tvingas förhandla med kommunerna om det praktiska i juli, då landet är stängt.

Målgruppen (elever med utvecklingsstörning, autism och liknande) behöver besluten till påsk. Såväl eleverna som skolorna behöver tid att bereda sig och tid att vidareutveckla undervisningsinnehållet och arbetssätten runt den enskilda eleven. En person med autism behöver förutsägbarhet för att må bra. Också därför måste elevantagningen vara klar tidigt. Annars är inte starten jämlik heller inom årskullen.

Att bli antagen räcker inte. Tid behövs för byråkratin kring assistans, rekrytering, introduktion, handledning, skolskjutsar (med varierande klockslag och rutter), hjälpmedel, mjukvara, studiebesök och programmering av nya begrepp i kommunikationshjälpmedlen. Familjerna behöver vila ut inför det nya, inte stressas av och hänga löst hos handikappservicen medan landet är stängt på grund av semester.

Språkkompetensen och kommunikationen är A och O för elevens framtida jobb och vuxenliv. Skolorna och omsorgen är rätt väl förberedda på ytterligheterna ”talande, skrivande och läsande elever med lättläst material” samt ”ambitionsfri, pysslande tillvaro utan ett talat språk eller ämnesinnehåll”. Mellan ytterligheterna finns den grupp vars behov och resurser ingen instans ännu börjat tackla, nämligen de ämnesorienterade unga, vilka saknar ett talat språk. Med texter, symboler och talsyntes klarar de av studier på lättläst nivå – och mer – om vi det tillåter.

Hygienpasset är ett gott exempel på detta. Nonverbala elever och elever med språksvårigheter behöver en översättning av kursinnehållet till sitt modersmål: tecken och symboler. De kan också behöva en tolk. Det är inte att fuska. De skall testas i hygienkunskap, inte i den svenska grammatikens knoppologi av typen dubbla negationer.

Alla kunde dra en stor nytta av två principer: antag kompetens (höj ribban) och använd datateknik till substans och kommunikation, inte bara till webbsökningar eller Youtube.

Bruket av datateknik fallerar hos alla parter. Det finns familjer, sägs det, vilka inte vill ha en pekplatta eller en dator inom undervisningen. Om det stämmer gör familjerna sina barn och hela målgruppen en björntjänst. Alla behöver informations- och kommunikationsteknik i dag, många behöver den ytterligare för sin kommunikation. Forskningen visar att kommunikationshjälpmedlen stöder, inte hämmar, utvecklandet av ett talat språk. Det är dock förståeligt att familjerna inte vill köpa den dator som borde erbjudas som hjälpmedel via habiliteringen eller handikappservicen.

Skolorna och omsorgen är inte vana med alternativ kommunikation (AKK) för kommunikation eller för inlärning. Eleverna kan studera ett normalt lättläst innehåll, bara de får tillgång till språket. Ingen skall vara predestinerad till ett nonverbalt pyssel. Det händer att programvaran för undervisningen samlar damm i ett skåp. Användarna har sällan tillgång till mjukvara för inlärning och kommunikation. Sådan borde vara en självklarhet. Skolorna behöver personal med fokus enbart på materialproduktion och materialdistribution.

För alla barns del är språket nyckeln till framgång. Modersmålet och kommunikationen är kanske de viktigaste frågorna för specialindividerna. En brist leder till oönskade konsekvenser. Ändå begränsar man i dag de försvarslösas språkkompetens från vaggan till graven. Handikappservicen och habiliteringen, specialundervisningen och omsorgen står de facto för både kommunikativa och multipla, strukturella övergrepp.

Med resultat från elevantagningen till den yrkesförberedande undervisningen i god tid inför påsken, skulle ojämlikheten delvis åtgärdas. Med informations- och kommunikationsteknik för lärare och elever, kunde ojämlikheten inom gruppen elimineras. Svårare än så är det inte.

Terry Grahn

Grankulla

Fotnot Den nationella veckan kring utvecklingsstörning firas den 1–7 december och den internationella dagen om funktionshinder infaller i dag.