Morden i Trollhättan resultatet av misslyckad integration

Skola Skoldramat i Trollhättan, Sverige  är inget annat än ett resultat av en totalt misslyckad integration av invandrarelever och som har sina rötter i slutet av 1990-talet.

Under denna tid fick skolchefen i Trollhättan tillsammans med det dominerande socialdemokratiska partiet för sig att lägga ner alla högstadieskolor. Alla elever skulle gå i så kallade 1-9-skolor och tillbringa all sin grundskoletid i samma skola, hemma i sitt bostadsområde.

Under denna tid fanns två synnerligen kompetenta högstadierektorer som påpekade att detta var synnerligen olyckligt utifrån integrationssynpunkt. På högstadieskolorna samlades nämligen elever från olika bostadsområden och lärde känna varandra under skolarbetet. Detta under ledning av kompetenta lärare i blandade klasser. Lägger man ner högstadieskolor kommer konflikter mellan invandrarbarn och ”svenska” barn att flyttas fram till gymnasietiden och ut på stan, vilket då skedde.

Ute på stan fick polisen försöka hantera våldsamheter och konflikter och i gymnasieskolorna fortsatte till stor del problemen då elever med olika bakgrund valde olika gymnasieprogram och polisen fick allt oftare hälsa på i gymnasieskolorna. De två rektorerna, som påpekade problemet, blev naturligtvis betraktade som bakåtsträvare och förfulades av sin chef. Skolchefens korridor utanför hans kontor kallades inte för inte för Gazaremsan. Där var det livsfarligt att vistas. Den ene rektorn flydde till en annan kommun när han fick en scoutledare som chef. Den andre rektorn degraderades till rektor i en liten bondskola.

Man byggde sedan den fina skolan Kronan på Kronogården, där de nu aktuella händelserna ägde rum, och berömde sig av att ha skapat något fint för alla invandrare på Kronogården. Man ville så väl, men gjorde så fel. Man pekade på all den trygghet det skulle innebära att eleverna ända tills de fyllde 16 år skulle få gå i skolan ”hemma”.

Föräldrarna i de välsituerade villakvarteren var naturligtvis nöjda. Deras ungdomar skulle slippa gå i dåliga invandrarskolor. Det fria skolvalet innebar också att de mer ambitiösa invandrarbarnens föräldrar kunde välja en annan skola för sina barn. F-9-skolan Kronan blev därmed en utarmad invandrarskola.

Den svenska grundskolan var och är i fritt fall och det ville den tidigare svenske utbildningsministern, genom att förbjuda mobiltelefoner och liknande åtgärder i nivå med hans kunnande, förbjuda. Den svenska skolans högsta myndigheter, det vill säga Skolverket och Skolmyndigheten, har hitintills haft en socionom och en jurist som chef.

Precis, som i övriga Sverige, anställde man i kommunerna skolchefer och rektorer utan kompetens. Det är socionomer, avdankade officerare, fritidsledare och i hög grad dagisfröknar. Områdeschefen för Kronogården var fritidsledare eller dagisfröken vars chefsmeriter var hämtade från scoutrörelsen. Effekten av detta har blivit förödande. Den svenska skolan har ingen pedagogisk ledning, ingen pedagogisk diskussion. Den har inte heller kunskaper om integration och fortbildning för lärare och rektorer är näst obefintlig inom områdena pedagogik, metodik, didaktik och ämnesfortbildning. Eländet i Trollhättan är ett resultat av detta.

Någon kanske frågar sig hur jag kan känna till allt detta, men det beror på att jag var en av rektorerna som blev utmanövrerad och egentligen var ganska glad över det, eftersom jag inte ville delta i eländet. Jag hamnade sedermera som rektor i Norrby i Borås kommun vilket var ett stort invandrarområde. Min nye chef var en okunnig socionom och då var det dags att packa igen. Sedan blev det en privatskola i Stockholm, men där var intresset för skolan inget annat än vinsten så då fick det bli pension och gladare pensionärer än vi gamla välutbildade rektorer finns inte i Sveriges land.

Den svenska skolan har ett ledningsproblem som är enormt och man borde börja med att sopa trapporna uppifrån.

Ingwar Blomster

Tidigare rektor med 20 års erfarenhet av stora invandrarskolor i flera svenska kommuner
Jönköping, Sverige/Åbo