ÅA tar redan moderna tag

Åbo Akademi Med hänvisning till insändaren ”ÅA behöver modernare tag” av studerande Carl von Knorring (HBL 21.9) vill vi föra fram några synpunkter. I sin insändare efterlyser von Knorring modernare undervisningsmetoder vid Åbo Akademi och ett bredare samarbete mellan yrkeslivet och universitetet.
’Vi vill hävda att mycket redan gjorts vid Åbo Akademi för att utveckla undervisningen och öka samarbetet med yrkeslivet. År 2011 gjorde ÅA en storsatsning och valde efter två utvärderingsomgångar Handelshögskolan samt utbildningslinjerna för psykologi och logopedi till kvalitetsenheter inom utbildning för perioden 1.8.2011-31.7.2015 (finansieringen förlängdes sedermera till december 2015).
Denna satsning har möjliggjort att vi kunnat prova på och implementera nya pedagogiska metoder och alternativa examinationsformer samt omstrukturera och skapa nya kontakter med arbetsfältet och ämnets alumni i samarbete med studerande. Bland de alternativa undervisnings- och examinationsformer som vi provkört eller vidareutvecklat kan nämnas exempelvis paneldiskussioner, problembaserat lärande, case-baserad undervisning, muntlig tentamen, partentamen, grupptentamen, ”fusklappmetoden” och kamratbedömning.
De flesta av de nya metoderna har fått positiv feedback av studerande vid bägge ämnen. Ytterligare exempel på det positiva mottagandet kan ses i den riksomfattande kandidatresponsen där ämnet psykologi erhållit högsta betyg i fråga om undervisningens kvalitet, undervisningsmetoder och studerandes möjligheter att påverka och delta i utvecklingen av studieprogrammet.
Mera information om alternativa examinationsformer och om alla andra utvecklingsprojekt som gjorts under kvalitetsenhetsperioden vid utbildningslinjerna för psykologi och logopedi 2011-2015 hittas under hemsidan för kvalitetsenhetsarbetet: http://www.abo.fi/fakultet/fhpt_kvalitetsarbete_psyk. Även om endast ovannämnda enheter fått finansiellt stöd för att utföra konkreta förbättringar när det gäller undervisningen, har övriga ämnen vid Åbo Akademi möjlighet att ta del av våra erfarenheter.
Vi hoppas att Åbo Akademi trots regeringens inbesparingskrav även i framtiden satsar på att utveckla undervisningen. Vid utbildningslinjerna för psykologi och logopedi är vi ense om att kvalitetsperioden lyckats medföra markanta förbättringar i undervisningens kvalitet. Trots att finansieringsperioden tar slut, kommer vi att fortsätta jobba med dessa frågor.
Mira Karrasch
Forskningsledare, ämnesansvarig

Matti Laine
Professor
Petra Grönholm-Nyman
Universitetslärare

Yasmin Nyqvist
Tidigare amanuens i psykologi
och koordinator för kvalitetsarbetet

Alexandra Elsing
Psykologistuderande

Utbildningslinjen för psykologi, Åbo Akademi
Pirkko Rautakoski
Akademilektor, ämnesansvarig

Susanna Simberg
Professor emerita

Leena Tuomiranta
Universitetslärare

Catharina Nordström
Logopedistuderande

Utbildningslinjen för logopedi
Åbo Akademi