Försämra inte kompetensen

Finland Jag har med förskräckelse följt med den rena idioti regeringen håller på att genomföra i Finland. Ursäkta, men nu får det vara nog. Finland är ett land, inte ett företag och bör ledas enligt det. Eftersträvan att införa ett klassamhälle med allting privatiserat? Nej tack. Välfärdsamhället vi vuxit upp i tycks ryka upp i tomma intet med katastrofala följder.
Efter att ha bott utomlands närmare 15 år kan jag med gott samvete påstå att Finland är känt för sin fantastiska utbildning – en utbildning som är lika för alla. Vi är även kända för höga skatter och Nokia. Eftersom vi alla vet att Finland har ansenligt mycket mer att erbjuda, varför inte fokusera på det i stället för att stirra blint på nedskärningar?
För att höja exporten av en produkt måste man marknadsföra den. Vem marknadsför Finland utomlands? Är det inte ambassadörerna samt konsulaten som främjar och stöder med att underlätta möten, kontakter, introduktioner och så vidare?
Efter att ha bott snart tre år i Qatar är det tydligt att Det finländska intresset att investera i världens rikaste land är obefintligt. Skrämmande och väldigt kortsynt. Sverige öppnade nyligen en ambassad i Qatar och har synts regelbundet i nyheterna – de importerar svensk know-how och främjar bland annat trafiksäkerhet, it och konsulter av olika slag finns här för att höja Sveriges profil. Var är Finland?
West Bay, finansdistriktet i Doha, har närmare 100 skyskrapor. Var är Kone? I en bråkdel av tornen; den här hissmarknaden leds av Otis och Mitsubishi. Qatar – här byggs hotell, kontor, hem, fyra metrolinjer, köpcentra och så vidare. Var finns de finländska ingenjörerna med sin kunskap och innovationsförmåga? Var är de finländska företagen som kunde sälja finländska produkter?
Vad gör Finlands ambassad i Abu Dhabi för att främja den finländska exporten? Ambassadören kom till Qatar i september 2014 för att öppna den nya finska skolan. Vi har en aktiv Facebook-grupp för oss cirka 80 finländare som bor i Qatar; ingen kontaktade oss via gruppen innan visiten – vi läste om den i en lokal dagstidning. Det återkommande påståendet vid internationella träffar är att Finland saknas totalt på den lokala marknaden.
Är ambassadören i regionen för viktig att umgås med landsman och lokala investerare? Då jag behövt råd av ambassaden i Abu Dhabi har jag blivit tillrättavisad av en rysk medborgare att ambassaden inte kan hjälpa alla drygt 2 000 finländare som bor i regionen. Nyligen då jag ringde upp ambassaden fick jag svar på estniska. Det hjälpte mig föga.
Det ordnades inga röstningsfaciliteter åt oss i årets riksdagsval. Vi förväntades ta ledigt från arbetet och flyga till Abu Dhabi; detta kom fram då en finländare ringde upp ambassaden och delade svaret med oss via Facebook-gruppen. För åtta år sedan fick alla sju finländare som bodde här rösta vid Sheraton Doha.
Hur många finländska ambassadörer är anställda runt världen? Vilka är deras uppgifter och effektivitet? Vilken är deras annuitetskvot? Kan vi se årliga rapporter vad de åstadkommit? Hur mycket finländsk business har de främjat? Hur mycket betalar staten för deras samt familjens uppehälle? Hur många av dem har en utbildning inom marknadsföring?
Vad Finland nu behöver är en akut internationell PR-kampanj, för att främja export, turism samt investering i Finland. Det är fruktansvärt skrämmande att regeringen väljer att vända ett blint öga till det egentliga problemet – bristen på att främja Finland på den internationella marknaden. Ifall ingen känner till vad Finland har att erbjuda, varför skulle någon investera i vårt land?
Regeringen har lyckats resa ragg på det hårt arbetande folket, och har lyckats skämma ut sig totalt på den internationella scenen (nej, ingen har inte glömt artikeln i Financial Times). Nu är det dags för regeringen att börja arbeta på allvar, utan att försämra Finlands kompetens och konkurrensförmåga ytterligare.
Nora Mäki
PR-konsult, Doha, Qatar