Räddas HBL så här?

För cirka tio år sedan läste jag äldre och nyare forskningslitteratur om hur angloamerikanska medier gick in för marknadsliberalistiska modeller. Jag följde också under åren 2001-2008 som redaktör på Vasabladet med hur österbottniska tidningar marknadsanpassades enligt detta mönster.

Nu tycker jag mig se att KSF Media marknadsanpassar sina tidningar inklusive HBL enligt samma liberalism. Det började med att VD tog utgivarmakten av chefredaktörerna. Sedan fick innehållsdirektörer bli överrockar för nyhetsledningen.

Nyligen gallrade KSF Media bort många journalister utan att tydligt säga vilken nyhetsbevakning som drabbas. Sannolikt läggs tidningen Östra Nyland ner.

Resultatet är att KSF Medias tidningsredaktioner förlorar både makt och resurser. Kvar på redaktionerna blir, tippar jag, multimedieflexibla och innehållsflexibla personer.

Kvar blir antagligen även journalister med ett eget varumärke, åsiktsjournalister och vissa kulturjournalister. Kvar blir uppåt lojala, stressade mellanchefer. Och kvar blir slutligen en atmosfär av ökad otrygghet på tidningarna.

KSF Media är inte det enda företag som tror på marknadsliberalism. Och kanske räddas ägarnas pengar när tidningar blir underhållningsprodukter med mycket återpublicerat material. Men räddas tidningarna?

Magnus Torsell,
Ekenäs