Stjälp inte över ansvaret på nätet

Samma morgon som jag precis läst Merete Mazzarellas både träffande och upprörande insändare om Konstsamfundets vd Kaj-Gustaf Bergh och journalistiken (9.10) droppar det in ett mejl till mig från HBL. "Hej Birgitta" säger det käckt, "vi vill lära känna dig bättre" för att "skräddarsy vår service". Kanske det är tidpunkten med de nedslående nyheterna från medievärlden som under senaste tid haglat över oss eller kanske det är det hurtiga tonfallet som skärper min reaktion – hur som helst så gör HBLs förfrågan mig betryckt.

 Inte för att jag skulle vara emot enkäter bland kunder, tvärtom. Men för en riksomfattande dagstidning som gör anspråk på att betjäna en hel folkgrupp och också i viss bemärkelse vara dess språkrör skall det inte råda någon tvekan om vad den skall erbjuda. Man skulle tycka att det är självklarheter. Den skall ge oss läsare verktyg att bilda oss en uppfattning om samhället och världen omkring oss där alla sektorer bildar sin egen del av helheten. Den skall erbjuda ett forum för analyser och också vara en del av det som Mazzarella kallar det offentliga samtalet.

Oberoende av om en del läsare skulle vilja ha mera av kultur, eller sport, eller ekonomi, eller vetenskap, så ändrar det inte på uppdraget: att orientera oss i en komplicerad värld, såväl den lilla som den stora. Att stjälpa över detta uppdrag till nätet är arrogant. Det är både tidskrävande och svårt att för gemene man sovra bland det gigantiska utbud som finns där så att man kunde skapa sig en relevant helhetsbild av skeenden och processer idag. De är många som inte hinner eller kan vilket ytterligare kommer att fördjupa den klyfta i vårt samhälle som håller på att växa mellan de informerade och de som inte bryr sig.

En annan självklarhet som inte direkt har med enkäten att göra men nog med mediedebatten i övrigt är enligt mitt förmenande att ju fler yrkeskunniga journalister en tidning har dess mångsidigare – och bättre – produkt får vi.

Birgitta Stenius-Mladenov, Helsingfors