Metrons förlängning kostar mera än den smakar

Nog är det viktigt att vi har en journalist som Tommy Pohjola som lite synar metroprojektet i sömmarna. Med inga mått mätt får staden speciellt höga stilpoäng för sin beredning.

Dagen efter vårt fullmäktigemöte den 24 februari där metroförlängningen klubbades igenom, redogjorde Helsingin Sanomat för mötet och gjorde diverse intervjuer. Där citerades bland andra

Västmetrons vd som sa att förlängningen kostar mera än den ger. Också Trafikministeriets Mikael Nyberg var inne på att vi måste se på mycket annat för att få lönsamhet på kalkylerna.

Trafiktekniskt blir det inte bättre.

Men det har krupit fram att bättre förbindelser för oss som bor här i södra Esbo heller aldrig varit metronom målsättning! Det har slösats onödig energi på att lista ut vem vinner, vem tappar en minut eller två i restid. Helt sekundärt. Metron är inte snabbare eller smidigare, utan man vill skapa en enorm kapacitet mellan Esbo och Helsingfors. Och eftersom dess hjul inte svänger i vår vidsträckta huvudstadsregion, behövs ett nät av förbindelsebussar.

Den verkliga målsättningen har varit tudelad. Dels vill man locka företag längs banan. Ett bra mål i sig. Dels vill man maximera tomtmarkpriset och byggrätter. Och ju tätare man bygger, desto mera blir dessa värda. Jag har sett skisser av Stensvik och Finno som arkitekterna preliminärt ritat ut, och de får mig att tänka på Dubai eller Hong Kong. Men ingalunda på Esbo.

Det förefaller helt anakronistiskt att nu skynda med den enormt dyra förlängningen, när det ser ut som det gör. När siffrorna en gång i tiden gjordes upp räknade man visst med att också Nokia skulle växa. Enligt dåvarande prognos skulle vi ha en nästan 20 procent högre BNP än vad vi har nu. Krisen har drabbat Esbo extra hårt, och dessvärre trakten kring metrolinjen. Det anses visserligen att nya företag rent av förutsätter spårförbindelser. Det kan jag tänka mig. Men nu finns här massvis med tomma kontor längs Mattbymetron, ända från Gräsviken. Den kapaciteten räcker säkert för långt över tio år framåt.

Det som jag upplever som galet är att i finansieringsplanen tillskrivs metron alla byggrätter och sålda tomter, oavsett var de befinner sig. Hit hör till exempel den omstridda planen att bygga i Toppelund. Också allt som byggs längs kustbanan. Det handlar om uppskattningsvis närmare 70 miljoner euro fördelat på 30 år! Men tomterna har minsann ett värde även om vi inte förlänger metron. Och ett stort värde fortfarande. Summorna kommer staden till godo, metro eller inte, men hur kunde den gubben gå att låta metron sluka dem, och säga att hej, den blir lönsam!

Vidare är inte kommunaltekniken för stationerna med i kalkylerna, åtminstone inte för Mattbymetron, finns i Tekniska nämndens femårsbudget och belöper sig till 8–10 miljoner euro per år.

Dessutom är driften av förbindelsebussarna undangömd, denna gång i HRT:s budget. Man gav en lös förklaring, men ingen insyn. Vi ska väl få åka förbindelsebuss till metron med samma biljett?

Och då blir den servicen dyr.

Må ännu korrigeras vad som skrevs i HBL (30.9). Uffe Johansson och jag stödde inte metron utan röstade konsekvent emot. Vi ville uppskjuta bestyret. Varken Esbo eller staten hade haft råd. Det hade inte blivit dyrare att förlänga den om tio år, inflationen är låg. - Och må sägas att räls i en förort egentligen inte ska kosta 140 miljoner euro per kilometer, utan snarare 40 miljoner euro.

Fred Granberg,
Stadsfullmäktigeledamot (SFP)
Esbo