VR:s språkaggression oroar

Jag har flera gånger under årens lopp skrivit om VR:s tilltagande språkaggression i denna spalt. Bra att två inlägg nu tagit upp samma problematik.
Vad värre är, detta är även ett uttryck för regeringens språkpolitik eftersom det är trafikministeriet som beviljar VR tillstånd att utöva järnvägstrafik i landet och ministeriet som står för tillståndsdirektiven.

Jag har även kontaktat trafikministern och ministeriets sektion för järnvägstrafik, men i strid med statsrådets reglemente har de vägrat kommentera ärendet. Det är ingalunda enbart Åbo stad som nonchalerar offentlighetslagen och förpliktelserna om öppen informationsgång till medborgarna. Åbo stad har i dagarna varit aktuell till följd av JO-anmärkning.

På tåglinjen Karis-Hangö är den absoluta majoriteten av passagerarna svenskspråkig och i snart tio år har de varit utsatta för VR:s aggressiva språkpolitik genom att de flesta konduktörer vägrar tala svenska även om de skulle kunna svenska. Biljetterna är utskrivna på svenska eller finska så det är lätt att se vilket språk passageraren representerar. Högtalaranmälningarna görs även enbart på finska om inte det färdigt inspelade bandet används, men ofta behövs annan information över till exempel fortsatta tågförbindelser från Karis.

Det finns ingen brist på svenskkunniga konduktörer som är bosatta i Västnyland och som tidigare fick tjänstgöra på Hangöbanan till passagerarnas glädje. De tillhörde VR:s närtrafikområde och tjänstgjorde därmed på Hangöbanan. Utan orsak överförde VR rälsbussarna till VR:s fjärrtrafik för Åbobanan och därmed bytte konduktörerna ut och den svenska servicen försvann. Givetvis borde även konduktörerna för de många svenska turisternas skull kunna svenska på Åbobanan. Det vore inget problem för VR att ha svenskkunniga konduktörer också på den. I stället för att rotera svenskkunniga konduktörer på tåglinjer österut och norrut där svensk betjäning inte är så nödvändig.

Jag har tidigare varit i kontakt med Folktinget som inte gjort någon insats i ärendet utan meddelat att det varit i kontakt med VR. Det visar tingets fullständiga hjälplöshet att bevaka svenska intressen. Det är med statsrådet och trafikministeriet man ska ta kontakt. Trafikministeriet bör följa landets språklag då det beviljar myndighetstillstånd för järnvägstrafik, speciellt då det gäller orter med svenskspråkig majoritet. Ministeriet borde även följa språklagen då tillstånd beviljas för telekommunikation. Flera bolag betjänar på finska och engelska. Inte ens kommunalvalet lär få regeringspartierna att börja uppvisa respekt för landets ena nationalspråk svenska.

Bo Holmberg, Karis