Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Sylvia Bjon
    Kommentar
    Sylvia Bjon
    Rapporten innehåller många konkreta utspel. Men utan att gå in på dem – är detta faktiskt en rapport? Eller är den en pamflett,...

    Använd forskare

    Publicerad: 09.12.2015 12.22 • Uppdaterad: 09.12.2015 15.57

    Ämnesord

    • Finland
    • Massmedier
    • Anssi Vanjoki
    • Anne Berner
    • Yle
    • kommunikationsministeriet
    • rapport

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Två stora arbeten kring massmedias framtid är på gång. Det ena överräcktes i går till kommunikationsminister Anne Berner – den så kallade Vanjoki-rapporten, efter den tidigare Nokiadirektören Anssi Vanjoki som suttit ordförande. Den andra är den parlamentariska arbetsgrupp som ska definiera Yles uppdrag, med baktanken att finansieringen ska följa efter.

    Den parlamentariska arbetsgruppen är ett givet forum för förändringar som gäller Yle. Vanjokis arbetsgrupp var ett helt annorlunda val. Förutom Vanjoki satt där författaren Kalle Isokallio, tidigare HS-chefredaktör Reetta Meriläinen och Mikael Jungner, vd för pr-byrån Kreab och tidigare Yle-chef. ”Flera galna idéer har inte kommit med, som man kan tänka sig med en sån här grupp”, myste Vanjoki åt sammansättningen.

    Rapporten innehåller många konkreta utspel. Men utan att gå in på dem – är detta faktiskt en rapport? Eller är den en pamflett, där gruppens förslag listas?

    Sedan Katainens berömda Himanenrapport har debatten gått hög om underbyggt beslutsfattande och vetenskap. Tyvärr är mediepamfletten ett led i en tillgrumlad förvaltning – inte på grund av innehållet, utan på grund av vad som inte finns där.

    Gruppen hade fem uppdrag i det skriftliga beslut Kommunikationsministeriet fattat: Att kartlägga mediebolagens situation i dag (de centrala företagen, antalet bolag, deras lönsamhet, klientel och personal.)

    Vidare skulle gruppen utreda hinder i regleringen, internationellt inflytande, hur skatterna påverkar konkurrensen samt public service-bolaget Yles inverkan på mediemarknaden.
    Av dessa har gruppen fokuserat på ett par uppdrag.

    Kartläggningen och själva utredningarna om medie­branschen finns inte att beskåda, till exempel om mediebranschens aktörer och deras alla siffror.
    Till stöd för de idéer som läggs fram är det svårt att hitta själva utredningen eller något som motsvarar akademisk slutledning.

    I Sverige hade Myndigheten för radio och tv gjort en utredning som visade att public service inte hindrade konkurrerande aktörer från att etablera, utveckla och driva verksamheter, men utredningen fick motstånd och veterligen håller kommersiella mediebolag på med att göra en ”egen” rapport.

    Forskare och docenter (!) finns tillhanda, om man bara vill, för att undvika ”rapportkrig”. Tyvärr tar det längre tid än några höstveckor att göra ett sådant arbete.

    Sylvia Bjon
    Ta kontakt Flera artiklar av Sylvia Bjon

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet