Kolumn: Det lönar sig att vara snäll
Jag har en svensk kompis som rekryterades till att chefa över en stor amerikansk tv-produktion. I början var han frustrerad över att alla personer han ville nå och alla möten han ville ordna måste ske via hans assistent och alla andra mötesdeltagares assistenter.
Kompisen berättade också om hur kontoret alltid var fullt av folk när han skulle åka hem på kvällen, men om han hade glömt något på sitt rum och gick tillbaka tio minuter senare var kontoret tomt. Eventuellt singlade ett ensamt papper ner mot golvet. I USA är facetime fortfarande viktigt. Du ska sitta på kontoret vare sig du har jobb att göra eller inte, och du ska aldrig gå hem före din chef.
Ett av många exempel på framgångsrika svenska företag i USA är B-reel. Det finns naturligtvis massor av orsaker till att så många svenska företag lyckats så bra i USA. Men det kan delvis handla om något så enkelt som en plattare organisation och mer demokratiska chefer.
I våras intervjuade jag en produktionsassistent som berättade hur hon inte ens fick se de högre cheferna på BBC och Fremantle Media i ögonen, men att hon under en praktikperiod på B-reel i New York fick sitta och jobba bredvid vd:n.
I Finland har vi för vana att fnissa åt svenskarnas besatthet av konsensus. De vill hålla möten om att hålla framtida möten och alla ska liksom känna i hjärta och mage att besluten som fattas är de rätta. Sen slår vi finländare oss för bröstet och säger management by perkele! Så får man i alla fall saker gjorda.
”Ni gör som jag säger” är en vanlig chefsstrategi också i USA. Det är inte nödvändigtvis det bästa sättet att leda ett företag. I amerikanska Harvard Business Review skriver doktoranden i psykologi Emma Seppälä att en hård ledarskapsstil kan motverka effektiviteten bland arbetstagarna.
− Ett hårt ledarskap ökar stressnivåerna och för mycket stress minskar produktiviteten, samtidigt som den ökar sjukskrivningarna och personalomsättningen, skriver Seppälä. Karolinska institutet i Sverige har kommit fram till att ett dåligt chefskap kan kopplas till hjärtsjukdomar bland de anställda.
Snälla, demokratiska och rättvisa chefer leder till ett klimat där arbetstagarna är lojalare mot sin arbetsgivare, gör det lilla extra och mår rent fysiskt bättre. Nu säger jag inte att svenska B-reels framgångar enbart handlar om godhjärtat ledarskap, men om man får tro Harvard Business Review är den flexibla och platta svenska organisationen framgångsrikare än den traditionellt auktoritära amerikanska.