Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Fredrik Sonck
    Impuls
    Fredrik Sonck
    Trots den demokratisering som digitaliseringen inneburit är den auktoriteten fortfarande betydande hos många massmedier.

    Fredrik Sonck: Publiceringsakten

    Publicerad: 17.01.2016 06.00

    Ämnesord

    • Samhälle
    • medier
    • digitalisering
    • demokrati
    • sociala medier

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Att "allt" i dag finns på "några klicks" avstånd innebär inte att allt existerar på jämlika villkor, skriver HBL:s kulturchef Fredrik Sonck.

    Lördagen den 9 januari vid lunchtid fick jag ett mejl av en betrodd frilansmedarbetare. Det innehöll en länk till en artikel på Svenska Dagbladets webbplats och följande lilla bön: "Den här artikeln tycker jag griper in i en diskussion som knappast förs i Finland fastän den är aktuellare här än på många andra ställen. Kunde inte Husis köpa den för att ta in den på vår karta?".

    Jag klickade på länken och läste Thomas Steinfelds artikel 13 missuppfattningar om bildning – ett snyggt försök att avslöja några vanliga myter. Bildning handlar inte nödvändigtvis om finkultur, det handlar inte om något onyttigt eller obegripligt, det är inte elitistiskt eller något som enbart är förbehållet en läsande medelklass. Och kanske framför allt: bildning är varken en privat angelägenhet eller något som tillhör en svunnen värld.

    Det hör i och för sig till undantagen att HBL Kultur återpublicerar texter som redan funnits att läsa i någon stor dagstidning, men den här gången funderade jag ändå på möjligheten. Anledningen till att jag ganska snabbt övergav planerna var att inte färre än tolv av min Facebookvänner hann dela artikeln innan dagens slut. På rätt goda grunder kan jag anta att texten vid det här laget nått så pass många HBL-läsare att en återpublicering inte är riktigt meningsfull. För den som den missade Steinfeld får jag alltså rekommendera ett besök på Svd.se.

    Samtidigt finns här något som går förlorat: själva publiceringsakten.

    Att "allt" i dag finns på "några klicks" avstånd innebär inte att allt existerar på jämlika villkor. Det handlar inte bara om att merparten av cyberrymden består av mörk information, utan också om att ett socialt medium som Facebook mycket väl kan sprida en text till en viss publik utan att nödvändigtvis åstadkomma någon fokusering. Det som Steinfeld-fallet illustrerade sällsynt tydligt var att publicering inte bara handlar om att tillgängliggöra, utan också om att säga att just nu är den här texten viktig i den här kontexten.

    Denna bakomliggande intention är förstå inget publicisten brukar skriva läsarna på näsan, eller ens alltid reflektera särskilt mycket över (och "viktig" behöver för övrigt inte utesluta texter som publicisten själv är ambivalent till eller ogillar). Men om jag nu hade låtit trycka Steinfelds artikel så hade publiceringen, precis som frilansaren tänkte sig, knutit an till det finländska samhällsklimatet vintern 2016: den unkna debattkulturen, regeringens universitetspolitik, den nya läroplanen och så vidare.

    Publiceringsakten handlar alltså om att med någon slags intention bruka den auktoritet som står till buds för publicisten. Trots den demokratisering som digitaliseringen inneburit är den auktoriteten fortfarande betydande hos många massmedier. Nätet är inte egalitärt i den bemärkelsen att dess topografi skulle vara platt. Det finns andra – enskilda individer på sociala medier, bloggar, institutioner – som erövrat kullar och utsiktspunkter som påminner om de klassiska publicisternas, men de facto är det ganska få aktörer som kan förutsätta att andra måste förhålla sig till dem, vilket är den publicistiska auktoritetens väsen. Frågan är om det rentav är nödvändigt för ett gemensamt offentligt samtal att det finns en topografi av det här slaget?

    Fredrik Sonck
    Ta kontakt Flera artiklar av Fredrik Sonck

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet