Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Wilhelm Kvist
    Impuls
    Wilhelm Kvist
    En artists värsta konkurrent i dag inte är en annan artist, utan snarare kattvideorna som tävlar om samma besökares uppmärksamhet.

    Wilhelm Kvist: Bara goda nyheter

    Publicerad: 23.09.2015 21.16

    Ämnesord

    • Musik
    • Pop
    • Musik och talang
    • Andreas Carlsson

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Om man får tro den generella stämningen på Musik och talang-konferensen som samlade inflytelserika personer inom musikbranschen i Vasa förra helgen är det nästan bara goda nyheter som gäller i popvärlden.

    Skivbolagen har genomlevt krisen med den dalande skivförsäljningen. Digitaliseringen har gett oanade möjligheter och till och med den digitala lyssningen genererar numera intäkter åt upphovsmännen och så vidare.

    Det här är förstås ett ytligt intryck som döljer problemen, till exempel de försvinnande små ersättningarna åt artisterna för den digitala lyssningen. Av den diskussion om popmusikens framtid som tre erfarna låtsnickrare och producenter – Andreas Carlsson, Maria Marcus och Patric Sarin – förde i Vasa kunde man ändå få intrycket att mycket är rätt hyfsat.

    I sina glansdagar räknade man med att musikbranschen omsatte 40 miljarder dollar per år, medan bara Youtubes omsättning i dag uppges vara 40 miljarder per kvartal. Även om summorna knappast är indexkorrigerade är det lätt att se att här finns en stor potential.

    Andreas Carlsson (som skrivit låtar för alla från Backstreet Boys till Britney Spears och Bon Jovi via Katy Perry och Celine Dion) spår att musikbranschen i framtiden i mycket högre grad än hittills kommer att handla om att tillfredsställa individuella preferenser. Tesen om de fyra p:na – pris, produkt, placering och påverkan – som riktgivande faktorer för marknadsföring lever alltjämt kvar och bland annat därför kommer musiken och marknaden att ingå ett mycket intimare förbund. Förhållandet mellan popmusik och varumärken är tills vidare bara i sin linda, spår Carlsson.

    Att i det här sammanhanget vara negativ och säga nej till kommersialiseringen är som att försöka stoppa den stora vågen i stället för att surfa på den, heter det. Alltså är det helt okej att en rockmusikers nästa låt kommer att släppas i en bilreklam, bara för att det är så de kommersiella strömmarna fungerar. Ingen vet hur förhållandet mellan musiken/konsten och marknaden/ekonomin ser ut om fem eller tio år, men i bästa fall uppstår en vinn-vinn-situation den dag det blir omöjligt att tala om Bon Jovi utan att tänka på Toyota eller vice versa.

    Andreas Carlssons budskap är dessutom tydligt: Good is the enemy of great (det goda är det utmärktas fiende), något som känns lätt att hålla med om i en värld där många nöjer sig med hyfsade lösningar men där bara de utmärkta får genomslagskraft och lever kvar, ofta med monopolställning (Spotify, Youtube, Facebook).

    På internet står alla ändå på samma startlinje, vilket medfört att en artists värsta konkurrent i dag inte är en annan artist, utan snarare kattvideorna som tävlar om samma besökares uppmärksamhet. Därför borde varje artist som drömmer om framgångar enligt den här logiken helst göra en musikvideo med en skejtande katt för att hålla sig i hetluften.

    Till sist kan man ägna en tanke åt evighetsfrågan som plågat alla konstnärer i alla tider: Hur kan man egentligen skapa något nytt när allt redan har gjorts? På den frågan har Andreas Carlsson bara ett svar.

    – Om man går in på Eniro är det lätt att tro att alla nummer redan är upptagna. Ändå finns det alltid nya kombinationer. På samma sätt är det med de tolv tonerna, alltid kan man göra en ny blandning.

    Bland annat därför är det så viktigt att fortfarande tro på den goda låten. En bra låt vinner alltid.

    Wilhelm Kvist
    Ta kontakt Flera artiklar av Wilhelm Kvist

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet