Hans Sundström: I väntan på Ingrid
Det har hävdats att den amorösa relationen mellan Stewart och Kelly i Rear Window inspirerats av Capas och Bergmans förhållande.
Två hundraåringar är höstens affischnamn på Nationella audiovisuella institutet. Både Ingrid Bergman och Orson Welles uppmärksammas med omfattande retrospektiva serier. Bergman med en serie som går från Gustaf Molanders Intermezzo (1936) till Ingmar Bergmans Höstsonaten (1978). I det Welleska paketet ingår en kuriositet som Too Much Johnson (1938) som länge ansågs försvunnen men återupptäcktes 2013.
Ingrid Bergman är dessutom aktuell i Stig Björkmans dokumentär Jag är Ingrid som har premiär hos oss den 11 september. Regissören fick tillgång till aldrig tidigare skådat material som dagboksböcker, privata bilder och filmer. En av initiativtagarna till filmen var dottern Isabella Rossellini.
Vad Ingrid Bergman beträffar planeras det dessutom en film om hennes kärleksaffär med den legendariska krigsfotografen Robert Capa. Regissör blir James Mangold som gjorde Walk the Line, filmen om Johnny Cash. Filmen baserar sig på Chris Greenhalghs bok Seducing Ingrid Bergman.
Ingrid Bergman träffade Robert Capa på Ritz Hotel i Paris 1945 då hon var i Europa för att underhålla amerikanska trupper. En eftermiddag när hon kom till hotellrummet fann hon en lapp instucken under dörren. Två män ville bjuda henne på middag, Den ena var Robert Capa som hade vadat utanför Omaha Beach D-dagen den 6 juni 1944 som enda närvarande fotograf. Den andra var Irwin Shaw, sedermera författare till krigsromanen De unga lejonen. På lappen stod det också att "Om vi skriver mer kommer vi inte ha någonting kvar att prata om – vårt charmförråd är begränsat."
Capa anlände också till Hollywood främst för att skriva ner sina krigsminnen men även för att fortsätta förhållandet med Bergman. Men han var en farozonens fotograf. Att stanna i Hollywood och fotografera kändisar och jetsetkretsar var verkligen inte hans likör. Som känt stupade han i Indokina 1954 efter att ha stigit på en landmina.
Alfred Hitchcocks briljanta thriller Fönstret åt gården (Rear Window, 1954) är naturligtvis en mordhistoria delvis baserad på en novell av Cornell Woolrich. Men det har hävdats att den amorösa relationen mellan James Stewart och Grace Kelly har inspirerats av Capas och Bergmans förhållande. Jeff är den rullstolsburne fotografen som rehabiliterar sig efter en olycka. Societetsskönheten Lisa, hans fästmö, vill få honom till altaret men Jeff är tveksam. Slutligen visar hon sin handlingskraft och sitt mod och söker sig till mördarens bostad där hon hittar bevismaterialet, hustruns vigselring.
Triumferande sätter hon ringen på sitt finger och James Stewart ser den i sin kikare från andra sidan gården. En fin scen som för Grace Kelly innebär en dubbelseger.