Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).

    Tatjana Brandt: Det är ett underligt våld

    rofessor Ebba Witt-Brattström kritiserar Karl Ove Knausgårds roman Min kamp för att distanslöst uttrycka en pedofil hållning och hylla homosocialitet.
    Publicerad: 22.05.2015 09.36 • Uppdaterad: 22.05.2015 14.10

    Ämnesord

    • Samhälle
    • Litteratur
    • Karl Ove Knausgård
    • Ebba Witt-Brattström
    • litteraturdebatt
    • Min kamp
    • Sverige
    • Kulturmannen

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Tatjana Brandt försöker förstå vad den svenska debatten om Knausgård och cyklopernas Sverige egentligen handlar om. Litteratur, kanske.

    De svenska kultursidorna och sociala medierna har exploderat i en debatt som började med att professor Ebba Witt-Brattström kritiserade Karl Ove Knausgårds roman Min kamp för att distanslöst uttrycka en pedofil hållning och hylla homosocialitet. Knausgård kontrade med att kalla Sverige för cyklopernas land. Väldigt många tycker mycket annat också. Witt-Brattström och Knausgård är personer som väcker intensiva känslor, och det är inte lätt att längre begripa vad debatten egentligen handlar om. Tatjana Brandt gör ett försök. Vi fick lov att publicera hennes facebookkommentar som en aptitretare:

    Följer debatten mellan Ebba Witt-Brattström och Karl Ove Knausgård, läser mängder av intressanta inlägg i olika facebooktrådar (kan inte besluta mig för i vilken jag ska skriva). Medan jag funderar betraktar jag debatten som om den i sin myllrande, kravlande, myrstacksexistens gick att flytta på, hålla nära under ögonen och så på armlängds avstånd. Jag letar efter den rätta distansen som ska göra att jag ser förbi egon och personliga tragedier och får syn på det mönster jag känner som en påtagligt styrande ström. Efter ett tag hittar jag vad jag letat efter. Witt-Brattström och Knausgård har intagit identiska positioner, de är så nära varandra så de smälter ihop. Ingen av dem kan hantera det som i brist på bättre formulering kunde benämnas som samhällets dubbelmoral. Witt-Brattström lyfter fram det värsta som om det var sanningen om våra liv medan Knausgård menar att vi bör benämna det värsta vid sitt rätta namn och placera det mitt i stan.

    Men vår kollektiva hantering av svåra saker liknar litteraturens förhållningssätt i blandningen av det explicita och det metaforiska. Vi draperar inte NK eller Stockmanns varuhus med rörliga samlagsbilder däremot tycker vi att folk kan ägna sig åt rörliga samlagsbilder bäst de gitter och vill hemma. Den svenska offentligheten är ett intellektuellt rum med oerhört många nivåer, en plats som blir till i magnetfälten mellan starka kraftcentra. En plats som kräver avläsning.

    Både Witt-Brattström och Knausgård vill för att ta till ett finskt uttryck ”lyfta katten på bordet”. Båda rör ihop det privata och det litterära och det offentliga i sin iver att få saker och ting att bli vad de är. Ett till ett. Identiska med sig själva. Handlar inte hela Knausgårds projekt om att förinta litteraturen till förmån för ... ”ärligheten”, ”sanningen” ja allt det där rent ut sagda i likhet med Witt-Brattström (båda misslyckas ju gud ske lov de är större än det anslag som driver dem). Det är ett underligt våld man får till stånd när man börjar verka för det ”tydliga” och ”moraliska” utan undertext – vare sig moral betyder rätten att få säga det värsta eller rätten att få förbjuda det eller något helt annat för den delen. Så fort vi inte strikt håller oss till den juridiska lagens språk (den enda diskurs som är bokstavlig) så får vi lov att bli litterära d.v.s. tolkande och dubbelseende och det är vad debattens drabanter vägrar.

    Hur ska man formulera en opposition mot detta hemulande? Hur ska man gå in här på ett sätt som använder litteraturens seende för att lysa upp komplexiteten i våra utsagor, våra dubbla intensioner, våra dubbla liv...? Jag drömmer om en litteraturkritik som med Hermes bevingade sandaler flyger mellan nivåerna och rör om, blandar, förvirrar, förmedlar, förändrar men inte förnekar verklighetens strukturer i den goda sakens namn.

    Tatjana Brandt är litteraturkritiker och - forskare.

     

     

    Läs också

    17.3.2015Knausgårds Min kamp blir teater20.11.2014Impuls: Kritiskt om Knausgård3.8.2014Det osynliga arbetet – Knausgård och redaktören

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet