Tapani Ritamäki: Pappersboken rules!?
"De senaste rönen säger att folk vill skänka en fysisk bok i gåva, en av papper, inte en elektronisk. Det här märkliga beteendet blir speciellt vanligt vid jultider."
Som vanligt blev det inget av världens undergång. Jag är inte besviken, men nog överraskad.
Det handlar förstås om e-boken som enligt de senaste siffrorna från USA och England inte längre ökar i popularitet utan tvärtom minskar.
För fem år sedan såg framtiden – där vi just nu befinner oss – kolsvart ut. Pappersboken skulle bli utmanövrerad och de som läste skulle göra det elektroniskt – och gratis. Enligt vissa skulle de som orkade läsa längre texter (typ romaner) i och för sig inte vara så många, så det spelade ingen roll om de lät bli att betala.
Det som har hänt på riktigt är att i stället för pappersböckerna är det läsplattorna, apparaterna enkom designade för bokläsning, typ Kindle, som börjat försvinna. Tabletterna har tagit över och på dem kan man göra allt, också läsa. Men eftersom ”göra allt” tar lite tid så blir e-läsandet på en tablett hårt konkurrensutsatt.
En pappersbok däremot. Den kan man bara läsa.
Liksom alla branscher i dag är bokbranschen utforskad in i minsta skrymsle. Man vet allt om ”kundbeteende” och de senaste rönen säger att folk vill skänka en fysisk bok i gåva, en av papper, inte en elektronisk. Det här märkliga beteendet blir speciellt vanligt vid jultider.
En e-bok är med andra ord ett mjukt paket, det mjukaste man kan tänka sig.
Ytterligare har forskningen upptäckt att folk vill visa upp sin bildning – i form av böcker i bokhyllan hemma och läsning i spårvagnar, tåg, caféer. Pappersboken syns! Av samma orsak ökar e-boksläsningen av texter som man inte vill att någon ska se att intresserar en, Fifty Shades of Grey-genren. Alltså läses Knausgårds kamp som pappersbok medan Hitlers gör sig bara som e-bok.
En annan genre där e-boksförsäljningen ökar är den akademiska litteraturen. Litteratur som man behöver utnyttja en viss tid men inte vill äga.
Ett inte heller så överraskande köpbeteende är att e-böcker säljer bättre då priset är lågt. Med andra ord kan e-böckerna bli ett utmärkt komplement till pocketen, eventuellt ett substitut. För alla som är beroende av ekonomin i böcker, författare och förläggare till exempel, skulle det vara en fiffig strategi att inte ge ut pappersboken och e-boken av en titel samtidigt, utan använda den etablerade modellen. Det vill säga först hårda pärmar, sedan pocket/e-bok.
Vad man nu efter fem år av domedagsvånda kommit fram till är alltså att allt inte kommer att förändras och slås i spillror. Trots en ny form av distribution gäller många gamla regler: julen är fortfarande kvar, liksom julgåvorna.
Forskarna lägger ändå in ett litet förbehåll. Vikande e-boksförsäljning är läget just nu.
Men.
Vi vet ju inte hur det blir i framtiden.