Krister Uggeldahl: Den lilla rutan blir bara större
Efter att kabel-tv-jätten HBO förra året sade upp kontraktet med Rundradion väcks frågan om hur public service svarar på konkurrensen från de digitala plattformerna.
Togetherness är det senaste tillskottet i Home Box Office-familjen. Serien gick upp på HBO Nordic förra veckan och den är skriven och regisserad av Jay och Mark Duplass, radarparet bakom indiefilmer som Cyrus och Jeff, Who Live at Home.
Det är fråga om en dramakomedi med släkten är värst-vibbar, rättare sagt en bredsida syskonkärlek. Brett Pierson (Mark Duplass) är tvåbarnspappan och medelklassmannen som förbarmar sig över sin skådespelarbror (Steve Zissis) som plötsligt en dag står där utan tak över huvudet. När sedan också kvinnan i huset (Melanie Lynskey) tar sig an syrran och råddbollen Amanda Peet är soppan färdig.
Togetherness har jämförts med Modern Family men det bör sägas att infallsvinkeln här är något mera dramatisk. Vid sidan av de högst vardagliga struligheterna tycker man sig skönja ett äktenskap som gått i stå och drömmar som gått i kras. Jordnära och sympatiskt är det hur som helst, mera, tack.
Samtidigt med Togetherness släpps andra säsongen av gaydramat Looking allt medan Banshee och Girls går in på sitt tredje respektive fjärde varv. Netflix kontrar med Mästerkatten i stövlar och senare i vår står bland annat Marvel’s Daredevil i tur.
Det här är inte så värst goda nyheter för de traditionella tv-kanalerna, i synnerhet som kabel-tv-jätten HBO i slutet av förra året sade upp kontraktet med Rundradion. Underförstått: mellanhänderna har blivit överflödiga.
Återstår att se hur public service svarar på utmaningen. Där SVT under julhelgen – prime time om något – laddade upp med den storslagna dokumentärserien om Astrid Lindgren och kvalitetsdramer som Den fjärde mannen samt Viva Hate gick våran Yle in för en betydligt mera anspråkslös profil. Snällt sagt.
Till saken hör att HBO et consortes nu verkar skruva upp tempot ytterligare. Inte bara planerar Netflix att börja ringmärka teknikvänliga tv-apparater (”Netflix rekommenderar”), inom kort kommer HBO att sätta upp ett antal Game of Thrones-episoder på IMAX-biograferna i USA.
Mångsysslaren Amazon, ingen gullegris i de litterära kretsarna, vill förstås inte vara sämre. Förra veckan gick bolaget ut med nyheten om att Woody Allen kommer att producera en tv-serie för Amazons del och kort därefter lät man förstå att man nu kommer att lägga ut sina långfilmer på vita duken – bara för att inom fyra till åtta veckor släppa filmerna digitalt.
Och det är här som skon klämmer – sett ur Hollywoods synvinkel. För trots att The Interview gjorde väl ifrån sig på de digitala plattformarna är skepsisen fortsättningsvis stor. Den som lever får se.