Philip Teir: Om naturen
Evolutionsbiologiska förklaringsmodeller kan vara nog så nyttiga, men de är just förklaringsmodeller och knappast en vettig grund för lagstiftning, skriver Philip Teir.
Geo Stenius I dag-kolumn från i måndags, där han använde biologistiska argument för att motivera prostitution, fick mitt Facebookflöde att koka.
Själv kom jag genast att tänka på en replik som Katharine Hepburn yttrar i femtiotalsfilmen The African Queen: ”Nature, Mr Allnut, is what we are put in this world to rise above”.
Kort sagt är mänsklig civilisation uttryckligen det som skiljer oss från djurriket. Att hänvisa till sexualdrift för att motivera en liberal prostitutionslagstiftning är som att låta sjuåringar bestämma om läroplanen i lågstadiet.
Vad Stenius kanske också missar är att hans bild av den manliga sexualiteten är styrd av kulturella värderingar. Ingen påstår i dag att människohandel är ”naturligt”, men också det har varit en vanlig åsikt åtminstone på 1800-talet.
Evolutionsbiologiska förklaringsmodeller kan vara nog så nyttiga, men de är just förklaringsmodeller och knappast en vettig grund för lagstiftning. Vi kan lära oss någonting om människans natur genom att studera våra förfäder, men bara om vi samtidigt håller i minnet att ett grundläggande drag hos människan är att hon är anpassningsbar. Vår urhistoria visar i själva verket upp ett myller av samhällsformer. Läs till exempel den svenska författaren Lasse Bergs böcker om bushmännen i Kalahariöknen, där jämställdhet mellan könen praktiserats redan för tiotusentals år sedan. Evolutionsbiologin kan faktiskt också tjäna feministiska syften.
Men kanske handlade Stenius kolumn egentligen inte om detta, utan om en besvikelse och förvirring kring mannens roll i dagens samhälle. Där har han gott sällskap av bland annat den amerikanska veteranfeministen Camille Paglia, som nyligen berättade i en intervju att hon anser att skolor inte tillgodoser pojkars behov, och att könsutjämningen i förlängningen kommer att innebära den västerländska civilisationens kollaps.
Det här är en binär syn på kön som åtminstone jag har svårt att leva mig in i. Däremot har vi alla skäl att vara bekymrade över att en del unga män i dag verkar ha så svårt att hänga med i samhällsutvecklingen. Statsvetaren Svend Dahl talar om detta i en intervju i Dagens Nyheter: hur vissa män kan har svårt finna sin plats i en värld där traditionellt maskulina jobb håller på att försvinna. För sådana män är steget inte långt att rösta på värdekonservativa politiker som drömmer sig tillbaka till en svunnen tid. Eller att tro på reaktionära kolumner som bygger på falska biologistiska antaganden.