Degeröfärjan har gått – igen
Fakta förvandlades till ”fakta” i en viktig debatt om den fortsatta planeringen av Kronbroarna som kostar mellan 200 och 300 miljoner euro att bygga.
Sirpa Asko-Seljavaara (Saml) är en av Helsingforspolitikerna som vill bygga en bro över Kronbergsfjärden, helst snabbt och kanske med möjlighet att öppna också för bilar. Sant är att brodebatten har pågått länge, kanske för länge, och nu är det bråttom med smidiga trafikförbindelser mellan centrum och de nya stadsdelarna på andra sidan vattnet. Men slutsatserna i utredningen om färjan över fjärden är helt andra än de som Asko-Seljavaara presenterade som fakta på onsdagens fullmäktigemöte.
Enligt Sirpa Asko-Seljavaara har experterna gjort en utomordentlig utredning av färjförbindelsen och konstaterat att den inte fungerar för tiotusentals pendlare.
Det är inte alls vad som står i rapporten. Fakta förvandlades till ”fakta” i en viktig debatt om den fortsatta planeringen av Kronbroarna som kostar mellan 200 och 300 miljoner euro att bygga. Utredningen som Asko-Seljavaara hänvisade till fanns inte i fullmäktiges beslutsunderlag.
Se på fullmäktigedebatten här, helsinkikanava.fi
Kommentarerna om utredningen förvånade redan sommaren 2012 när stadslaneringsnämndens dåvarande ordförande Osmo Soininvaara (Gröna) recenserade rapporten. Ett sorgligt papper, sade Soininvaara. Hans stora bekymmer handlade om Skatudden. Där kan man absolut inte skeppa i land ytterligare bussar och bilar, det förstår alla. Så varför var det just där, bara ett stenkast från Sverigebåtarna, som någon tänkt att färjfästet skulle byggas?
Så här skrev jag i tidningen (HBL 4.7.2012): ”I rapporten konstateras att delar av kollektivtrafiken i flera stora städer utomlands sköts med färjor och sjöbussar. Sådana städer är Stockholm, Vancouver, Lissabon och Amsterdam. I Helsingfors har man tittat närmare på en handfull alternativ och stannat för varianten där färjan kör med 6 minuters intervaller mellan Degerö och Skatudden. Färjan skulle vara en förlängning av befintliga eller nya busslinjer men också fotgängare och cyklister får plats."
Lägg till Seattle på listan över städer med många och stora färjor.
Enligt utredningen är miljöpåfrestningarna små och investeringarna i färjor, brofästen och trafik skäliga i förhållande till den stora bro som är en alternativ förbindelse.
Helsingfors är en spårvagnsstad så nya busslinjer är inte aktuella. Spårvagnshållplatser och parkeringar kan byggas vid färjterminalerna. Vad kostar det? Knappast mera än att bygga infrastrukturen kring brofästena.
Jag kan inte bedöma om Kronbroarna verkligen höjer markens värde och därmed bidrar till samhällsekonomin mycket mera än en färja skulle göra. Jag säger bara att utredningen, som ändå rätt tydligt visade på potentialen i en färjförbindelse, tegs ihjäl – tills den då för några dagar sedan åter dök upp som ett nollpapper, nu i en fullmäktigdebatt.
Det förvånar egentligen inte. Det är så här stora byggprojekt startas och genomförs. Vinklade utredningar förankras i beslut, inte tvärtom, utredningar som pekar på fel resultat göms undan, startpengen är i underkant för att byggandet ska få grönt ljus och det går prestige i vansinnet som fort är alltför dyrt att avbryta.