Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Tommy Pohjola
    I hufvudstadsregionen
    Tommy Pohjola
    Fakta förvandlades till ”fakta” i en viktig debatt om den fortsatta planeringen av Kronbroarna som kostar mellan 200 och 300...

    Degeröfärjan har gått – igen

    Enligt rapporten som offentliggjordes sommaren 2012 kan färjan över Kronbergsfjärden fungera bra.
    Publicerad: 09.11.2015 12.50 • Uppdaterad: 09.11.2015 12.59

    Ämnesord

    • Trafik
    • Helsingfors
    • Kronbergsfjärden
    • Kronbroarna
    • Färja

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Fakta förvandlades till ”fakta” i en viktig debatt om den fortsatta planeringen av Kronbroarna som kostar mellan 200 och 300 miljoner euro att bygga.

    Sirpa Asko-Seljavaara (Saml) är en av Helsingforspolitikerna som vill bygga en bro över Kronbergsfjärden, helst snabbt och kanske med möjlighet att öppna också för bilar. Sant är att brodebatten har pågått länge, kanske för länge, och nu är det bråttom med smidiga trafikförbindelser mellan centrum och de nya stadsdelarna på andra sidan vattnet. Men slutsatserna i utredningen om färjan över fjärden är helt andra än de som Asko-Seljavaara presenterade som fakta på onsdagens fullmäktigemöte.

    Enligt Sirpa Asko-Seljavaara har experterna gjort en utomordentlig utredning av färjförbindelsen och konstaterat att den inte fungerar för tiotusentals pendlare.

    Det är inte alls vad som står i rapporten. Fakta förvandlades till ”fakta” i en viktig debatt om den fortsatta planeringen av Kronbroarna som kostar mellan 200 och 300 miljoner euro att bygga. Utredningen som Asko-Seljavaara hänvisade till fanns inte i fullmäktiges beslutsunderlag.

    Se på fullmäktigedebatten här, helsinkikanava.fi

    Kommentarerna om utredningen förvånade redan sommaren 2012 när stadslaneringsnämndens dåvarande ordförande Osmo Soininvaara (Gröna) recenserade rapporten. Ett sorgligt papper, sade Soininvaara. Hans stora bekymmer handlade om Skatudden. Där kan man absolut inte skeppa i land ytterligare bussar och bilar, det förstår alla. Så varför var det just där, bara ett stenkast från Sverigebåtarna, som någon tänkt att färjfästet skulle byggas?

    Så här skrev jag i tidningen (HBL 4.7.2012): ”I rapporten konstateras att delar av kollektivtrafiken i flera stora städer utomlands sköts med färjor och sjöbussar. Sådana städer är Stockholm, Vancouver, Lissabon och Amsterdam. I Helsingfors har man tittat närmare på en handfull alternativ och stannat för varianten där färjan kör med 6 minuters intervaller mellan Degerö och Skatudden. Färjan skulle vara en förlängning av befintliga eller nya busslinjer men också fotgängare och cyklister får plats."
    Lägg till Seattle på listan över städer med många och stora färjor.

    Enligt utredningen är miljöpåfrestningarna små och investeringarna i färjor, brofästen och trafik skäliga i förhållande till den stora bro som är en alternativ förbindelse.
    Helsingfors är en spårvagnsstad så nya busslinjer är inte aktuella. Spårvagnshållplatser och parkeringar kan byggas vid färjterminalerna. Vad kostar det? Knappast mera än att bygga infrastrukturen kring brofästena.

    Jag kan inte bedöma om Kronbroarna verkligen höjer markens värde och därmed bidrar till samhällsekonomin mycket mera än en färja skulle göra. Jag säger bara att utredningen, som ändå rätt tydligt visade på potentialen i en färjförbindelse, tegs ihjäl – tills den då för några dagar sedan åter dök upp som ett nollpapper, nu i en fullmäktigdebatt.

    Det förvånar egentligen inte. Det är så här stora byggprojekt startas och genomförs. Vinklade utredningar förankras i beslut, inte tvärtom, utredningar som pekar på fel resultat göms undan, startpengen är i underkant för att byggandet ska få grönt ljus och det går prestige i vansinnet som fort är alltför dyrt att avbryta.

    Läs också

    4.7.2012Färjan genast i motvind
    Tommy Pohjola
    Ta kontakt Flera artiklar av Tommy Pohjola

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet