Pohjola: Hamnskandalen stjäl rubrikerna
Vad är det som pågår i Finno småbåtshamn? Vad är det för strukturer och arrangemang som blottas? Det får vi kanske veta i morgon och på onsdag när rättegången mot hamnchefen och hans adept börjar i Esbo tingsrätt.
Den som läst tidningar de två senaste åren kan inte ha undgått bisarra historier om sabotage och hot om våld. Tjänstemännen är åtalade för olaga tvång och riskerar minst böter och högst två år i fängelse.
Hamnchefens chef idrottsdirektör Martti Merra har försökt lägga locket på smutsen. Nyligen gratulerade han målsäganden båtföretagare Massimiliano Carbone för stor synlighet i medierna. Det var strax efter att staden för andra gången olagligt försökt säga upp Carbones hyresavtal. Genom att ändra trafikreglerna i hamnen har staden ändå lyckats försvåra Carbones affärer. Han kan inte längre ta upp båtar vilket bekvämt tryggar verksamhetsförutsättningarna för de två-tre andra företag som ungefär sedan Hedehös tider tagit hand om båtlyften i Finnohamnen. Flera ton tunga båtar ska surras fast ordentligt på lastbilsflaket även för den kortaste transporten mellan bryggan och båtparkeringen. När HBL besökte hamnen för två veckor sedan hängde segel- och motorbåtar mer eller mindre fritt i oligopolets kranar när lastbilarna körde sin rally i hamnen. Trafikreglerna och övervakningen gäller inte alla. Polisen hinner inte och det passar förstås dem som har något att dölja.
- Läs mera om trafiksituationen i och se videon från Finnohamnen, klicka här.
Sju vittnen ska höras i Esbo tingsrätt. Det kommer att bli intressanta två dagar och jag gissar att stadens ledning helst skulle skjuta fram torsdagens budgetinfo för att slippa vidare diskussioner. Åminstone en journalist passar då på och ställer följdfrågor om stadshusets uppenbara oförmåga att hantera hamnhärvan.
Möjligen blir det på pressinformationen också debatt kring utvecklingen i Hagalunds idrottspark. Lanseringen av den förlusttyngda ishallens nya namn gick sådär och som HBL:s granskning visade har stadens ledning inte varit helt öppen om ekonomin i marknadsföringsavtalet med och kopplingarna mellan bolagen som är verksamma i nya Metroarenan.
Men vad kan då väntas av stadsdirektörens budgetförslag förutom nedskärningar? Satsningar i stora infrastrukturprojekt skapar jobb och välfärd och därför kommer Västmetron igen att lyftas fram som ett möjligheternas tåg. Alla begriper att den inte är gratis. Svårare är att förstå hur banan kan bli så dyr som vi nu vet att den blir och hur någon fortfarande kan påstå att många av problemen inte gick att förutse. Det hela blir inte bättre av den utredning som offentliggjordes på sommaren och som visar att de flesta Esbobor också i fortsättningen helst kör bil. Eller av larmet som Helsingforsregionens trafik HRT slagit när trycket att höja biljettpriserna i kollektivtrafiken i huvudstadsregionen ökat hårt. Orsaken är inte enbart metrobygget i Esbo men det väger tungt in.
Dessutom… Ledarskapssektionen vid Helsingfors stadsstyrelse diskuterar i dag Jussi Pajunens förslag som inte är helt olik den förvaltningsmodell med sektorchefer som Esbo har.