Hur mycket får biljetten kosta?
Helsingforsregionens trafik HRT berättade nyligen att Ringbanan, den förarlösa metron och västmetron ökar trycket att höja biljettpriserna i kollektivtrafiken.
Värdet i strategipapper, målsättningar och även festtal mäts i handlingar som sträcker sig över mandatperioden för riksdagar, regeringar, stadsfullmäktige, stadsstyrelser och nämnder. Politiker kommer och går men papperen består. Det här tänkte jag på förra veckan när jag undrade över statens iver att bygga både spårväg till och utvidga en från förut stor parkering vid Helsingfors-Vanda flygplats. Staten, det vill säga vi, har sedan länge bestämt att miljövänliga lösningar ska prioriteras. Men nu görs en kompromiss som i praktiken betyder att det också i framtiden är enkelt att välja bort kollektivtrafiken.
Flygplatsoperatören Finavias planer på en ny parkering offentliggjordes endast en vecka efter att Helsingforsregionens trafik HRT berättade att det blir dyrare att åka kollektivt. En omedelbar höjning av biljettpriset är förestående. Det som fick mindre uppmärksamhet, men som tydligt framgår av HRT:s pressmeddelande, är att investeringen i västmetron är så tung att det enbart på grund av den leder till flera stora prishöjningar i framtiden. Kostnaderna slås ut över hela huvudstadsregionen.
Det blir inte enklare att locka stadsborna att välja kollektivtrafik när busslinjer dras in på grund av metron. De hälsningarna kommer i första hand från Esbo, men också Drumsö och Lövö i Helsingfors drabbas.
På något sätt ska affären betalas. Enligt bilister som hört av sig till redaktionen är paniken ett faktum, vilket HRT:s funderingar kring trängselavgifter bevisar. Den insikten är lätt att hålla med om oavsett man kör bil eller inte.
Också Esbo har ont om pengar. Stadsdirektör Jukka Mäkelä kan redan höra hur det klirrar i kassan men samtidigt inte göra annat än tro och hoppas att metroaffären ska vara lönsam, att den nya tunnelbanan genom åkrarna på något magiskt sätt, och helst ganska fort, ska inspirera till tusentals nya arbetstillfällen. Även den mest positivt lagda entusiasten tvingas till slut medge att några sådana breda, relevanta och uppdaterade utredningar som stöder resonemanget om en förnuftig affär fortfarande saknas.
Då kommer man till frågan om politisk vilja.
Politiker och tjänstemän vill allt möjligt, det gör vi alla. Till skillnad från väljarna måste beslutsfattarna följa allt det som stadgas om god förvaltning. I det ingår entydigt att besluten ska grunda sig på kunskap och motiveras. Statens revisionsverk, vars uppdrag är att följa upp sanningshalten i alla möjliga beslut, utredningar och rapporter, kan intyga att lagens anda inte är den att motivering är liktydigt med tro och hopp.
Allt är förstås inte bara skit. Ungdomarna i Helsingfors gillar spårvagnarna, bussarna och metron. Det framgår av en undersökning som Ungdomscentralen gjort. För de unga är hemkvarteren kärast men när de ska någon annanstans åker de gärna buss, metro och spårvagn. Det är smidigt och det är än så länge ganska förmånligt. För många är kollektivtrafiken kanske också enda sättet att resa mellan förorter och bostadskvarter som ligger långt ifrån varandra. Sådant tål att tänkas på när dyra trafikinvesteringar ger dyrare biljetter.
Dessutom … Efter högljudda krav får Esbopolitikerna i dag äntligen en detaljerad rapport om misstänkt fiffel i småbåtshamnen i Finno. Förra veckans sammanfattning var närmast ett referat av stadens eget regelverk.