Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Olav S. Melin
    I dag
    Olav S. Melin
    Det nya sättet att kommunicera påminner om marknadsföring.

    Olav S. Melin: Från vakthund till knähund

    Publicerad: 22.01.2016 06.00 • Uppdaterad: 27.01.2016 08.26

    Ämnesord

    • mediebranschen
    • Tidningar

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Nedskärningarna inom mediebranschen är ett hot mot tidningshusen och mot journalistiken. Hundratals journalisttjänster har försvunnit i takt med att tidningarnas upplagor rasat.

    ”Visst är vi i en stor kris. KSF Media går fruktansvärt dåligt”, medger Barbro Teir, vd för utgivaren av denna tidning för Journalisti. (1/2016) Papperstidningen är en dyr affär, ”vi förlorar hundra euro per år per prenumerant”, inflikar styrelseordföranden Kaj-Gustaf Bergh i artikeln. Men i samma andetag tillägger han att ”oberoende om pappret försvinner eller inte finns behovet av HBL kvar”. Pappret kan med andra ord mycket väl ersättas av nätet och framtiden vara digital.

    Trots mediekrisen har journalistutbildningen en klar målsättning. Det skriver Jaana Hujanen, Tom Moring och Carl-Gustav Lindén i HBL (3.1) ”Bruset förutsätter, tvärtom, en tydlig journalistik, större professionellt yrkeskunnande, starkare förankring i trovärdig omvärldsbeskrivning och analys.”

    Frågan är hur de högt ställda målen svarar mot situationen på arbetsmarknaden.
    Ett par exempel visar att det professionella yrkeskunnandet lätt ställs på undantag.

    När dagstidningarna avvecklar sin utlandsbevakning är konsultföretag snabba att för en dyr penning erbjuda information för företag och beslutsfattare. McKinsey är ett sådant som på kort tid expanderat och har 11 000 anställda, de flesta av dem utbildade journalister. Bilden kompletteras av en uppsjö av amatörmässigt gratisskrivande.
    Ett annat exempel. I Sverige har antalet kommunikatörer i kommuner, regioner och landsting under de senaste åren ökat med över 100 procent samtidigt som 1 000 journalistjobb försvunnit.

    Skillnaden i arbetsuppgifter för en omplacerad journalist är uppenbar. Kommunikatörerna är husbondens röst, vilket framgår av att pressmeddelanden inte längre sänds till lokaltidningarna utan direkt till medborgarna via digitala kanaler. Det nya sättet att kommunicera påminner om marknadsföring. Invånarna ses inte som medborgare utan som kunder.

    Det är en skillnad mellan att läsa tidning på papper alternativt digitalt. Läser man en tidning på papper exponeras man för tidningen som en helhet, läser man den digitalt exponeras man för enskilda artiklar och av sådant som delas via sociala medier. Forskare pekar på en skillnad hos de digitala läsarna som inger oro. De särskiljer två kategorier; nyhetssökare och nyhetsundvikare. De förstnämnda använder sig av nyhetsmedier medan de senare, som är en växande skara, medvetet väljer bort nyhetsmedier till förmån för ett mer underhållningsbetonat medieutbud.

    Det här framgår av den svenska demokratiutredningen som i dagarna blivit klar. I den har professor Jesper Strömbäck granskat det förändrade medielandskapet ur ett demokratiskt perspektiv och funnit att nyhetsundvikarnas beteende riskerar leda till ökade kunskaps- och deltagandeklyftor.
    Mediekrisen är långt mer än en branschfråga. Det är en demokratifråga.

    Olav S. Melin
    arbetar med samhälls- och medierelationer på tankesmedjan Magma. 


    Artikeln har rättats den 26.1 – nyhetsundvikare är inte i majoritet utan en växande skara. 

    Olav S. Melin
    Ta kontakt Flera artiklar av Olav S. Melin

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet