Satsa på matexport
Problemet med vår livsmedelsexport är att mycket få små och medelstora företag exporterar livsmedel.
I massmedia har det tydligt kommit fram att livsmedelsindustrin och jordbrukarna i vårt land är den grupp som mest konkret fått känna av de ryska motsanktionerna i plånboken. Därför kanske det verkar som ett dåligt tillfälle att uppmana till ökad export – hur skall det lyckas? Men det finns goda motiveringar till varför.
Värdet på livsmedelsexporten hade en växande trend innan den ryska bojkotten och uppgick förra året till 1,6 miljarder euro. Men samtidigt uppgick livsmedelsimporten till 4,3 miljarder euro så vi har ett underskott i handelsbalansen på 2,7 miljarder euro. Det är ett nationalekonomiskt problem eftersom vi vet att underskott i handelsbalansen på längre sikt leder till en ökad utlandsskuld. Även om livsmedelsexporten har ökat har importen ökat mycket snabbare, för tio år sedan var underskottet i balansen bara drygt en miljard euro. Trenden borde alltså vändas – med tanke på allas plånböcker.
För tillfället pågår en kampanj i massmedia ”Nu om någonsin” som uppmanar konsumenter att köpa inhemska livsmedel. Upp till 15 000 arbetstillfällen kunde enligt beräkningar skapas inom livsmedelssektorn om varje finländare lade tio euro till i månaden på inhemska livsmedel. Det är nämligen så att livsmedelssektorn har ovanligt goda multiplikatoreffekter då det gäller sysselsättningen.
Förutom i livsmedelsindustrin och jordbruket sysselsätter matsektorn till exempel transportsektorn, gödsel- och foderindustrin, byggbranschen, lantbrukshandeln, forskning, marknadsföring och inte minst detaljhandel och restaurangbranschen. För handeln och restaurangerna är det förstås inte helt nödvändigt att sälja inhemska varor men i dagens läge ligger det ett mervärde i att sälja inhemskt, kunderna vill helt enkelt ha det. Ursprungsmärket ”Gott från Finland” fungerar bättre än på många år.
Men även om vi finländare blir allt duktigare på att köpa inhemsk mat så räcker det inte. Bananer och kaffe kan inte odlas i Finland och i det moderna samhället sker handeln öppet över gränserna. I stället måste exporten fås upp – speciellt till nya marknadsområden. Problemet med vår livsmedelsexport är att mycket få små och medelstora företag exporterar livsmedel. De stora företagen, med Valio i spetsen, verkar internationellt men bara 12-13 procent av de mindre företagen har exportverksamhet. Nätverket Team Finland kör just nu i gång ett projekt med syfte få ut 100 nya små- och medelstora företag på exportmarknaden. Det ger hopp för framtiden.
En annan väg är att etablera verksamhet utomlands, inte bara exportera. Om man räknar med de utländska dotterbolagens omsättning är vår internationella livsmedelshandel faktiskt hela sex miljarder euro, 40 procent av de finländska livsmedelsföretagens omsättning sker utomlands. Då det gäller handeln med Ryssland kan det vara ett överlevnadsvillkor. Valio har till exempel börjat använda rysk mjölk som råvara i ett mejeri nära S:t Petersburg.
Mikael Jern är agronom och jordbrukare.