Krafttag via sociala medier
Att föra ut budskap och driva kampanj via sociala medier blir allt vanligare.
En bild på en person som håller upp en vit lapp med ett överstruket glåpord och under det överstrukna ordet står det som man hellre skulle vilja bli benämnd som. Låter det här bekant? De senaste veckorna har antimobbningskampanjen #kallamig spridits som en löpeld på Facebook.
I våras publicerades den längsta undersökningen om skolmobbning som någonsin utförts. De brittiska forskarna följde med barn från sju års ålder tills de fyllt 50. Resultaten var chockerande. De visade att mobbning påverkar offrens sociala förhållanden, socioekonomiska ställning och till och med kognitiva funktioner ännu vid femtio års ålder. De som blivit mobbade som barn hade i regel sämre hälsa och led mer sannolikt av ångest och depression. Mobbning är en plåga i vårt samhälle där offren kan lida hela livet ut.
19-åriga Juho Räty från Helsingfors skrev för ett par veckor sedan en statusuppdatering på Facebook där han beskrev ett händelseförlopp som tyvärr är bekant för alldeles för många. Han bevittnade en situation där fyra tonåringar mobbade en femte. Först tänkte Räty att det inte angår honom men sedan bestämde han sig för att ingripa.
Finlands Gymnasistförbund inspirerades av Rätys handling och startade #kutsumua, eller #kallamig, kampanjen i sociala medier. Under de senaste veckorna har tusentals personer delat sina erfarenheter av mobbning i sociala medier. Det är fint att det finns ett så starkt engagemang för att motverka mobbning. Också jag beslöt mig att delta med en bild där ordet ”hurri” är överstruket och ersatt med begreppet ”suomalainen”. Till dagsdato är det här det mest gillade Facebook-inlägget jag någonsin gjort.
Att föra ut budskap och driva kampanj via sociala medier blir allt vanligare. De senaste veckorna har även den så kallade ”ALS, ice bucket challenge” synts i många av våra socialmedieflöden. Den går ut på att man häller en hink med iskallt vatten över sig själv, filmar det, och laddar upp videon. Idén är att öka kunskapen om och samla donationer till forskningen av den sällsynta neurodegenerativa nervsjukdomen ALS. Också den här världsomspännande kampanjen har enligt uppgift varit en framgång som tryggat forskningsfinansieringen.
Sociala medier har i dag ett enormt inflytande på vårt samhälle. Vi diskuterar ofta avigsidorna med internet såsom barnpornografi, piratism och annan brottslig verksamhet. Dessa allvarliga problem skall absolut inte förringas men det är glädjande att även positiva saker sprids via nätet. Kampanjer och enskilda handlingar kan delas vidare till tusentals människor och åter tusentals människor. Härmed ökar kunskapen och inspirerar andra att ingripa eller delta.
I vårt samhälle kan det aldrig finnas ett för stort engagemang för viktiga ärenden som mobbing och forskning av sällsynta sjukdomar. De sociala medierna visar sin kraft.
Carl Haglund är ordförande för Svenska folkpartiet och försvarsminister.