På dejt med EU-politiker
Det är tre veckor till eurovalet, och såväl i Sverige som i Finland lanserar medier valkompasser.
”Sveriges mest träffsäkra valtest matchar dig med rätt parti och kandidat”, utlovar Aftonbladets valkompass. Försöket att göra Europaparlamentsval mediesexigt låter som reklam för en dejtingsajt. Det låter också lite desperat och, ja, billigt.
Det är tre veckor till eurovalet, och såväl i Sverige som i Finland lanserar medier valkompasser som skall hjälpa oss att välja kandidat och parti. I Sverige har förutom Aftonbladet även SVT och Svenska Dagbladet publicerat tester, i Finland Helsingin Sanomat, MTV samt nitton regionala tidningar med Keskisuomalainen i spetsen. Utöver dessa finns Ungas valmaskin, och i dag öppnar Yle sin valkompass med fyraminuters videoinspelade intervjuer med samtliga 251 kandidater. En fantastisk satsning av public service: speeddejting med bild och ljud.
Att göra en rad tester är emellertid en förvirrande upplevelse. Efter att ha svarat på 20-30 frågor per test om allt från gränsövervakning, kärnkraft, frihandelsavtal, Natomedlemskap och könskvotering till snusexport, dataskydd och vargjakt är man tämligen förvirrad av vad Europaparlamentsvalet egentligen handlar om. Det är lätt att instämma i analysen att det inte finns några ”garantier för att EU-valet över huvud taget avgörs av EU-frågor” (Fokus 17/2014). På denna punkt är de Ungas valmaskin och SVT Kompassen tydligare och mer informativa än de andra.
Som valforskaren Henrik Ekengren Oscarsson (26 april) konstaterar i sin blogg, är valtesterna nyttiga för demokratin om de leder till ökat engagemang och kunskap. Samtidigt är testerna problematiska som politisk information eftersom de bygger uteslutande på åsiktsröstningsmodell och förbiser viktiga faktorer såsom ”partiernas grad av ansvarstagande, uppnådda politiska resultat, interndemokrati, ideologisk stabilitet och kongruens, koalitionspreferenser, kapacitet att genomföra sin politik, kandidaters och ledares kompetens”.
Det som saknas i samtliga valkompasser är den faktiska kontexten där EU-parlamentariker medverkar: de politiska grupperna i Europaparlamentet. Även i detta hänseende liknar valkompasserna nätdejting: allvar är ett tabu och verkligheten kan vara överraskande.
Många tester innehåller allmänna ”värdefrågor” om samkönade pars rättigheter till äktenskap och adoption, inkomstskillnader, privatisering av offentlig service och flyktingmottagning. Här tilltalas vi som affektiva medborgare: Hur känner vi för EU, hur bra eller dåligt är medlemskapet för Finland? Tycker vi att ”islam är ett hot mot svenska värden”? Som resultat kan vi spegla oss i en grafisk framställning av hur vi placerar oss på ”värdekartan” eller ”i det politiska landskapet”: Hur höger eller vänster, hur EU-positiv eller EU-negativ (Aftonbladet) eller konservativ/liberal (Helsingin Sanomat)?
I dessa fall blir valkompassen en ytterligare form av självtest – vilken karaktär i Star Wars, vilken stad i världen – vars resultat vi kan dela i sociala medier. Ett slags dejtingsannons den också.
Anu Koivunen är medieforskare och professor vid Stockholms universitet.