Näthandel med mat slår igenom
Näthandeln med mat har efter många tröga år nu tagit fart.
Procentuellt har handeln formligen exploderat under de senaste åren, under 2012 var ökningen i Finland 146 procent. Men då det från början rör sig om små volymer är den penningmässiga ökningen inte lika hisnande.
Det finns flera orsaker till att näthandeln med mat nu tagit fart. För det första handlar det om att människor i dagens läge är vana med näthandel och gillar friheten att köpa varor när som helst under dygnet. En intressant grupp är de unga människor som redan under sin uppväxt varit vana att köpa varor på internet. De börjar nu så småningom bilda familj och handla större mängder mat och kommer säkert att vara intresserade av att köpa också sin mat på nätet. En annan orsak till ökningen är att nätbutikerna för mat fått ett bättre urval och blivit enklare att använda. Sist men inte minst har priserna kommit ner och börjar nu ligga på samma nivå som i vanliga matbutiker.
Fraktkostnaderna har också gått ner och det finns nu till exempel matbutiker på nätet som erbjuder varorna fraktfritt då köpen överstiger 30 euro. Den stora tillväxtpotentialen väntas ligga i tätorter och bland barnfamiljer. Men ur en rent praktisk synvinkel är det väl egentligen glesbygden där de lokala butikerna slagit igen som har störst nytta av att kunna handla mat på nätet och få den hemkörd.
Mathandeln på nätet kan grovt delas in i tre kategorier. Det finns dagligvaruhandlar med brett matsortiment och så finns det matkassar och färdiga middagslösningar där kunder får både råvaror och recept hemlevererade. En tredje grupp är specialiserade nätbutiker som erbjuder till exempel färskt kött eller färska grönsaker levererade direkt från producenten.
Den största utmaningen är att få hemtransporten att fungera. Kylkedjan måste vara i skick så att färskvaror som kött och mjölk hålls fräscha. Vintertid är det i sin tur risk för att frukt och grönsaker skadas av kyla om de inte genast kan levereras ända in i kundens kök. Hemkörningen måste också fås att passa in kundernas vardagsrutiner. Få människor gillar att sitta hemma och vänta på leveranser som är sena. Enklare då att själv gå till matbutiken.
Det finns exempel där arkitekter och samhällsplanerare egentligen har varit före sin tid då gäller mathandel på nätet. Då Storåkerns bostadsområde planerades i Esbo var det tänkt att höghusen skulle förses med skilda skåp i trapphusen för hemleverans av mat, men idén slog aldrig igen.
Knappast kommer näthandeln av mat ändå att ta över den traditionella matbutiken eller stormarknaden. Fördelen med att själv inspireras och lockas av de varor som finns upplagda i butikerna är ganska stor. Att beställa mat på nätet är ingen kulinarisk upplevelse. Kanske mathandeln i stället polariseras så att de tråkiga baslivsmedlen rutinmässigt köps på nätet, medan kunderna använder traditionella matbutiker då det vankas lite fräschare matupplevelser.
Mikael Jern är agronom och jordbrukare.