Manninen: Öppna data hjälper alla
Allt fler aktörer har börjat gå in för att publicera öppna data – till allas förmån, skriver Asta Manninen
De flesta av oss använder sig av reseplanerare för att ta sig från plats A till plats B. Vad gäller Helsingfors spårvagnar kan vi till och med följa i realtid var de rör sig.
För blinda och synskadade finns det smarta applikationer baserade på öppna data, en sådan är navigationsappen Blindsquare, som för övrigt vann tävlingen Apps4Finland 2012. Dessa är bara några exempel på vad gott man kan göra med öppna data.
Det finns mycket att vinna med öppna data. Öppna data hjälper var och en av oss att bättre bemästra vår vardag. Tack vare öppna data, speciellt applikationer byggda på sådana, kan vi spara tid, möda och ansträngningar, pengar och miljö. Öppna data är maskinläsbara, kostnadsfria och tillgängliga för alla att återanvända, sprida och använda för olika ändamål. Öppna data respekterar personskydd och integritet under alla omständigheter.
Att publicera data via ett öppet gränssnitt API (Application Programming Interface) gör att andra kan vidareutnyttja dem på egen webbplats eller i en applikation. Denna möjlighet utmynnar i nya appar, tjänster och alternativ för konsumenten.
Den öppna datatjänsten Helsinki Region Infoshare är gemensam för Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. Den publicerade sina första öppna data 2011 och erbjuder i dag drygt 1 200 öppna dataset inom många olika områden. Tjänsten upprätthåller också ett mångsidigt applikationsgalleri, där nya appar kontinuerligt läggs till. För att få ut nyttan är det inte tillräckligt med att öppna data utan man måste också stimulera användningen av dem, väcka intresse för nya applikationer och inbjuda utvecklare att göra nya innovationer med öppna data. En aktuell inbjudan är höstens Open Finland Challenge-tävling (tidigare Apps4Finland).
Huvudstadsregionens servicekarta är ett ypperligt hjälpmedel för oss alla när vi behöver och söker service. Servicekartan beskriver vilka offentliga tjänster som erbjuds i Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla och hur de kan nås. Kartan omfattar drygt 12 600 verksamhetsställen i hela huvudstadsregionen. En ny förbättrad version av servicekartan utgavs i början av juni i år. Servicekartans nya användargränssnitt har utvecklats öppet på webben och inkommen respons har uppmärksammats. Användargränssnittet grundar sig på öppen källkod och utnyttjar stadens öppna datakällor. Kartunderlaget består av Open Street Map. Den nya versionen fungerar också med mobiltelefon. Servicekartans uppgifter är tillgängliga för alla användare: stadsborna, stadsledningen, serviceproducenterna, stadsplanerare, utvecklare, företag, medier, utbildning och forskning.
Servicekartan har många funktioner och nya tillkommer. Grundtanken är att ge en överblick av serviceutbudet, erbjuda möjlighet till ajourförd information och handledning dygnet runt på flera språk (finska, svenska och engelska), och att förhoppningsvis bidra till höjd kundtillfredsställelse när kunden kan utreda och planera sitt servicebesök på förhand.
Med hjälp av servicekartan kan du förutom söka och hitta servicen, också bekanta dig med servicen. Du får direkt väsentliga och kontinuerligt uppdaterade uppgifter om varje service- eller verksamhetsställe samt i praktiken allt du behöver veta om färdvägen till servicestället. Även pågående gatuarbeten rapporteras. Du är välkommen att ge respons och även läsa respons som andra gett. Responsen uppmärksammas vid utveckling av både servicen och servicekartan.