Paula Salovaara: Stadens röst
”God morgon #Helsingfors. Det kom en hel del snö under natten. På kartan kan ni i realtid se var plogbilarna rör sig.”
Skribenten som önskade god morgon via Twitter mitt i vintern var biträdande stadsdirektören i Helsingfors, Pekka Sauri.
Sauri för oavbrutet en dialog med stadsborna på Facebook och Twitter, svarar på frågor, för klagomål vidare och försöker lugna upprörda skattebetalare. Likaledes gör andra höga tjänstemän i Helsingfors, och som extrabonus också några av stadens verk, med byggnadskontoret i spetsen.
Helsingfors stad har en tydlig röst, det är människor med namn och ansikten som talar. Visst finns det många som tycker att det är bortkastad tid för en stadsdirektör att hojta om plogbilar på Facebook, men för andra finns det en trygghet i tanken att man kan nå en stadsdirektör när som helst.
Jag är esbobo, men hör inget om de dagliga händelserna i min enorma hemstad. Ingen säger ens God morgon #Esbo. Tjänstemännen uppfattar det kanske inte som sin sak att kommunicera med stadsborna via sociala medier. Kanske det känns svårt, skrämmande eller för tidskrävande?
Esbo stad har en ambitiös plan för hur stadens tjänster skall digitaliseras. De skall utvecklas tillsammans med invånarna med målet att stadens tjänster skall bli lättare att använda.
Parallellt med olika stora projekt borde också människorna träda fram. Kanalerna för diskussion finns, inget nytt datasystem behöver inhandlas, inga pengar allokeras för ändamålet. Det som krävs är att någon sätter i gång och pratar.
För några veckor sedan gjorde jag ett försök att gräva fram Esbotjänstemän på sociala medier. Hittade några, men de säger inte mycket. Min stad har en tystlåten och försiktig röst.
Esbo stad kritiseras ibland för att vara en ansiktslös samling av köpcentrum och motorvägar. Nu finns det en möjlighet att traska mitt ut på torget och berätta om allt det andra, kanske i bästa fall föra en diskussion med folket på torget.
Målet för digitaliseringsprojektet i Esbo är ”att utöka produktiviteten och effektiviteten och göra kundernas vardag smidigare”.
Alla vill vi ha en smidig vardag. Samtidigt vill vi också ha riktiga människor omkring oss, människor med människoröst.
Pekka Sauri publicerade nyligen en liten skrift om den offentliga förvaltningen och sociala medier. Hans budskap är klart: kasta er modigt med i diskussionen, nyttan för parterna är ömsesidig.
Häromdagen berättade Sauri att Haartmans tandklinik är stängd en månad. Så nu vet helsingforsborna det.
Tala till mig min stad, jag lyssnar.