Staten borde besluta om den vill äga Finnair
Det ser mera ut som knockout än kompromissvilja att flygbolaget Finnair mitt under pågående sparförhandlingar med personalen meddelar om samarbetsförhandlingar för att minska den med upp till 700 anställda. Det är som att ställa ett ultimatum till personalen: detta är resultatet av sparförhandlingarna, sedan går det att komma överens om detaljerna för att nå målet.
Finnair vill tydligen inrätta ett dotterbolag för att leverera kabinservicen. Ett sådant bolag skulle knappast fästa sig vid om de anställda har finländsk eller någon annan nationalitet. När Finnair i höstas gjorde ett intentionsavtal med bemanningsföretaget Adecco för att ha spanska flygvärdinnor som stand-by tänjde bolaget redan på spelreglerna till det yttersta.
Styrelseordförande Klaus Heinemann är tydlig med att Finnair bör alliera sig med ett större flygbolag och att finansieringen kräver en ny ägarstruktur. Nu borde den statliga majoritetsägaren besluta sig för vad den vill. Det skulle bidra till en helhetslösning som också gagnar personalen.