Förskolepedagogiken oroar organisationer
Flera barn- och undervisningsorganisationer är oroade över att kommunerna kan lura föräldrar som väljer daghemsplats.
I den nya lagen definieras förskolepedagogiken mycket vagt. Organisationerna fruktar därför att en del klubbverksamhet kan ses som förskolepedagogik och att barn till arbetslösa erbjuds klubbverksamhet i stället för pedagogisk daghemsverksamhet.
– Man glömmer ofta bort att daghemmet har en pedagogisk uppgift. Lek ersätter inte det, säger Kaisu Muuronen på Centralförbundet för barnskydd.
Också lärarfacket OAJ, Finlands föräldraförbund och Mannerheims barnskyddsförbund är oroade över samma sak.
OAJ:s specialexpert Ritva Semi påminner om att det är speciellt barn från sämre lottade familjer som drar nytta av en kvalitativ förskolepedagogik.
Undersökningar visar att det är det bästa sättet att förebygga problem hos barn.
En lagändring minskar barnens rätt till förskolepedagogik till högst 20 timmar i veckan om föräldrarna inte arbetar eller studerar på heltid.
Organisationerna kartlägger nu vilka städer som tänker gallra i den subjektiva dagvårdsrätten. De anser att bostadsorten inte ska få avgöra hurudan dagvård barnet får.