Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Svenskfinland
    • Världen
    • Ekonomi
    • Politik
    • Brott & Olyckor

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).

    "Sociala medier är framtiden”

    FNB–SPT–MARCUS LILLKVIST
    Publicerad: 25.01.2016 16.14 • Uppdaterad: 26.01.2016 14.58

    Ämnesord

    • Massmedier
    • Sociala medier
    • Facebook
    • Youtube

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Tidningar som kräver inloggning och betalning på sina sajter får det allt svårare. I stället handlar det om att utnyttja de sociala medierna smartare.

    Frida Boisen blev en uppmärksammad profil då hon fick Göteborgspolitikerna att genomföra en folkomröstning om trängselavgift.

    Boisen var då chefredaktör på GT, Expressens tidning i Göteborg. Hon fick ihop 90 000 namn för folkomröstningen tack vare Facebook och kampanjjournalistik.
    På seminariet Mediespråk i Vasa förra veckan gav hon en mängd exempel på hur de kommersiella mediehusen borde utnyttja sociala medier.

    – Dels som inkastare. Facebook och Youtube ger trafik till tidningarna och deras annonser.

    Annonsbudskap i filmstory

    Men det finns flera sätt. Boisen är numera digitalchef på Bonnier tidskrifter och jobbar hårt med så kallad native-teve. När ett företag vill marknadsföra en produkt eller tjänst sker det allt oftare genom Bonniers sociala medier.

    fakta
    Tre tips till dig som vill bli bättre:
    • Våga prova nya kanaler.
    • Ge av dig själv så får du tillbaka.
    • Älska innovationer.
    • Testa Snapchat och Periscope som är de snabbast växande mediekanalerna för unga.
    • Publicera i rätt kanal. Nöj dig inte med att filma eller skriva.
    • Sök upp de grupper som bryr sig och be dem sprida ditt budskap på sina plattformar.Källa: Frida Boisen


    – Tillsammans skapar vi ett annonsbudskap men med redaktionell ton, säger Boisen.

    Ett exempel på den nya trenden är Vinnie. Spelbolaget ATG ville marknadsföra sig och skapade en berättelse kring den kortväxta hästen Vinnies dröm om att bli travhäst.

    – Företagen köper tillgång till våra digitala kanaler och till våra följare där. Det handlar också om trovärdighet. Och att nå rätt målgrupp, säger Boisen.

    Betalvägg ett problem

    Konceptet påminner om advertorials, texter som verkar redaktionella men som har ett kommersiellt budskap. På sociala medier är dock film ofta bättre.

    – Det fungerar inte till allt. Det är inget man marknadsför den billigaste köttfärsen med. Men det här växer sig allt större. Sociala medier får en allt viktigare roll i våra affärsmodeller, säger Boisen.

    I Finland är betalväggar vanliga på mediehusens sajter. Frida Boisen säger att det är problematiskt.

    – Betalväggar fungerar bara på sajter med väldigt unikt innehåll, som ekonomisajten di.se.

    Appar en möjlighet

    Sydsvenskan i Malmö slutade nyligen ta betalt och även i Svenskfinland öppnas dagligen ett antal artiklar för alla. Det problematiska med betalväggar är just sociala medier.

    – Om man länkas till en sajt som är stängd så leder det till besvikelse. Man tror sig få en story men får ingen, säger Boisen som lyfter fram ännu en möjlighet: appar.
    Betalvilligheten är begränsad för redaktionellt innehåll. Folk är däremot redo att betala för appar som de laddar ned till smarttelefoner och pekplattor, säger Frida Boisen.
     

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet