Busskartell föreslås böter på 38 miljoner
Konkurrens- och konsumentverket yrkar på att en rad bussbolag betalar en påföljdsavgift på 38 miljoner euro för kartellverksamhet i busstrafiken.
Konkurrens- och konsumentverket vill att Marknadsdomstolen dömer sju bussbolag att betala påföljdsavgifter på sammanlagt 38 miljoner euro för kartellverksamhet. Ersättningsanspråket gäller också bussförbundet och Matkahuolto. Enligt verket inleddes det förbjudna förfarandet senast hösten 2008 och pågår allt jämt i fråga om pakettrafiken.
– Pakettrafiken utgör en betydande tilläggsinkomst för de här företagarna. Som vi ser det pågår den fortfarande, säger forskningschef Saara Vahvaselkä på Konkurrens- och konsumtionsverket.
I december 2009 antogs en lagändring för att öppna busstrafiken för konkurrens. Konkurrens- och konsumentverket anser att de centrala aktörerna i branschen kom överens om att begränsa den inbördes konkurrensen inom bussförbundet och utestängde konkurrenternas bussavgångar från Matkahuoltos rese- och pakettjänster.
Verket anser att kartellen förhindrade passagerarna att i Matkahuoltos tjänster hitta konkurrenternas avgångar eller köpa biljetter till deras bussar. Vahvaselkä säger att det här upphörde hösten 2012.
Konsument- och konkurrensverket anser att kartellbolagen är J. Vainion Liikenne, koncernen Koiviston Auto, Länsilinjat, Pohjolan Liikenne, Pohjolan Matka, Savonlinja-bolagen och Väinö Paunu.
Verket började utreda saken 2011 på begäran av Keskimatka, Liikenne Vuorela och Kuljetus J. Haanpää.
Bestrider anklagelser
Bussförbundet bestrider anklagelserna. Förbundet säger att det under åren 2008 och 2012 försökte påverka beredningen av lagen och tillämpningen av den i det första skedet som ett led i sin intressebevakning. Förbundet vädjar till att tillämpningen av den nya lagen var oklar i början.
– Förbundet skuldbeläggs nu i efterskott för att man inte var förmögen att tillämpa lagstiftningen korrekt, säger bussförbundets vd Mika Mäkilä i ett pressmeddelande.
Även Pohjolan Liikenne, som ingår i VR-koncernen, bestrider att man begränsat konkurrensen, Bolaget anser att bussförbundets styrelse har bedrivit en laglig intressebevakning som hör till lagberedningen.
I fråga om pakettransporter handlar verkets anspråk om att Matkahuolto anses bedriva en konkurrensstridig verksamhet som stänger andra bussbolag ute från marknaden.