Lärarutbildningen samarbetar med fem skolor
Helsingfors universitets nya klasslärarutbildning börjar samarbeta med fem skolor i huvudstadsregionen där de blivande lärarstudenterna ska utföra sin praktik. Finlands svenska lärarförbund är kritiskt till att HU inte grundar en svensk övningsskola.
Fem skolor i huvudstadsregionen kommer att knytas till Helsingfors universitets, HU:s, nya permanenta klasslärarutbildning som startar i höst. De fem partnerskolorna finns i Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla och Kyrkslätt.
Mattlidens skola i Esbo, Dickursby skola i Vanda, Winellska skolan i Kyrkslätt och Granhultsskolan i Grankulla kommer att fungera som partnerskolor.
I Helsingfors har staden ännu inte utsett skolan, men klasslärarutbildningens betoning på flerspråkighet och mångfald, i kombination med HU:s krav på att skolorna måste ha tillräckligt många lärare, gör att det inte är osannolikt att till exempel Botby och Åshöjdens skolor kan ligga bra till.
De övriga klasslärar- utbildningarna i Finland håller sig med regelrätta övningsskolor med anställda universitetslektorer. Kutymen är att studenterna brukar göra praktik både vid universitetets egen övningsskola och vid så kallade fältskolor.
Helsingfors universitet har en finsk övningsskola i Vik, men kommer inte att starta upp en egen svensk övningsskola för den nya klasslärarutbildningen utan bygger i stället upp ett tätt samarbete med de fem skolor som nu knyts till universitetet.
– En ny övningsskola med anställda lektorer vore en väldigt dyr lösning. Vi går in för partnerskolor som vi definierar som skolor med erfarna lärare som får handledarutbildning. Det blir ett kontinuerligt och långsiktigt samarbete, säger Gunilla Holm, professor i pedagogik vid Helsingfors universitet.
I motsats till Åbo Akademis lärarutbildning där praktikperioderna utförs vid övningsskolan i Vasa och vid fältskolor runtom i Svenskfinland, går Helsingfors universitet in för en modell där alla praktikperioder görs vid de fem partnerskolorna.
– Det är vårt sätt att säkra kvaliteten på handledningen av lärarstudenterna. Våra universitetslektorer kommer också att samarbeta med skolorna och utföra forskningsprojekt i dem.
Skillnader mellan de finska och finlandssvenska skolorna har ibland kastats fram som en delförklaring till varför de finlandssvenska eleverna presterar sämre i internationella utvärderingar, till exempel Pisa. De blivande lärarstuderandena vid HU:s nya utbildning kommer också göra studiebesök till Helsingfors universitets finska övningsskola där de ska göra observationer.
– Många barn i huvudstadsregionen kommer från tvåspråkiga hem. Därför anser vi att det är viktigt att lärarna också känner till den finska skolkulturen. Det ökar förståelsen för kultur- och språkskillnader mellan skolorna och gör våra lärarstudenter medvetna om de finska föräldrarnas förväntningar på skolan, säger Holm.
Har skolorna någon fördel av att samarbeta med er?
– Jag hoppas att det här ger lärarna en möjlighet att utveckla sin professionella expertis. De får tillfälle att handleda noviser och regelbundet gå på träffar där den nyaste relevanta forskningen diskuteras.
FSL köper inte HU:s argument
Finlands svenska lärarförbund, FSL, som är kritiskt till att det startar en permanent lärarutbildning i Helsingfors eftersom förbundet befarar att utbildningen kan leda till att det kommer ut för många lärare på arbetsmarknaden, kritiserar att Helsingfors universitet inte grundar en egen svensk övningsskola.
Representanter för HU:s klasslärarutbildning har nästa vecka kallats till ett möte hos Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ där det finlandssvenska lärarfacket FSL är medlem.
– Jag köper inte Helsingfors universitets argument att det är för dyrt med en övningsskola. Ska HU ha en egen klasslärarutbildning, borde universitetet kunna hålla sig med en övningsskola. Så gör alla andra lärarutbildningar i landet, säger FSL:s ordförande, Christer Holmlund.
Är det här ett sätt för er att motarbeta den planerade utbildningen?
– Nej det är elakt förtal om man påstår det. Vi tycker att den nya klasslärarutbildningen ska följa samma principer som andra motsvarande utbildningar i landet. Sen är det en annan sak att vi efterlyser en oberoende utredning av behovet av svenskspråkiga klasslärare framöver, säger Holmlund.
Tidigare har dock Utbildningsstyrelsens och Undervisningsministeriets undersökningar visat att det finns ett behov av klasslärare i södra Finland.
Skoldirektör nöjd
En som däremot applåderar det nya arrangemanget är Barbro Högström, svensk bildningsdirektör i Esbo:
– Jag är mycket nöjd med Helsingfors universitets planer. Systemet med partnerskolor är fint med tanke på kvaliteten på undervisningen i våra skolor och vi tycker att det är bra att universitetet ska betala handledarna ersättning. Jag ser fram emot forskningssamarbetet med universitetet och gläds åt att HU tar ansvar för att råda bot på lärarbristen i södra Finland.
Sluter avtal med skolor. Helsingfors universitet sluter avtal med fem skolor i huvudstadsregionen där de blivande lärarstudenterna vid den nya svenska klasslärarutbildningen kommer att göra praktik.