Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Svenskfinland
    • Världen
    • Ekonomi
    • Politik
    • Brott & Olyckor

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Antero Alku. Foto: Niklas Tallqvist

    Tallinntunneln inte längre ett skämt

    Patricia Winckelmann-Zilliacus • Tommy Pohjola
    Publicerad: 06.01.2016 06.10

    Ämnesord

    • Finland
    • Estland
    • Finland
    • Helsingfors
    • Tallinn
    • transport
    • trafik

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Äntligen har det deklarerats, svart på vitt, att trafikförbindelserna mellan Helsingfors och Tallinn är viktiga och ska utvecklas. Det handlar om att satsa på praktiska trafikarrangemang. Tunneln mellan städerna är också med som ett projekt som ska tas på allvar, inte skämtas bort.

    Det var en prominent skara ministrar, politiker och tjänstemän som skrev under en promemoria om att länderna Finland och Estland, landskapsförbundet Nyland och landskapet Harju, samt städerna Helsingfors och Tallinn tillsammans på allvar ska utveckla trafikförbindelserna mellan städerna.

    Parterna verkar eniga om det näringslivet för länge sedan har kommit underfund med: Den ekonomiska region och det samarbete som uppstått i och kring huvudstäderna förbättrar både Finlands och Estlands internationella konkurrenskraft och ekonomiska utveckling.

    Parterna kom överens om att tillsammans sträva efter att utveckla trafiken mellan de två huvudstäderna. Trafikförbindelserna mellan Helsingfors och Tallinn kräver en fokusering inte minst på grund av den mycket intensiva passagerartrafiken mellan städerna.

    Enligt Ulla Tapaninen, expert på internationell logistik på stadsplaneringskontoret har Helsingfors den livligaste passagerartrafiken i Europa. Inte ens Dover i Storbritannien brädar Helsingfors. Västra hamnen med sin Tallinntrafik är en mycket belastad hamn och trafiken i hamnen genomgår en ständig utveckling.


    – Vi planerar gröna vågor för den tunga trafiken och en digitalisering av trafikplaneringen. Vi bygger ut parkeringsplatserna och skapar nya arrangemang i Västra hamnen för att ta emot Tallinks nya färja. Allt fler människor och företag fungerar som en del av den så kallade dubbelstaden Helsingfors och Tallinn, två städer som knyts närmare varandra hela tiden.


    Hon ser det som en mycket bra sak att det kommer en politisk deklaration om att länderna vill satsa på förbättrade trafikförbindelser. Inte minst tjänstemännen i både Helsingfors och Tallinn behöver en sådan här signal.


    – När jag började jobba med trafikplaneringsfrågor för några år sedan blev jag förvånad över att tjänstemännen var ganska ovetande om hur mycket Tallinn egentligen betyder för Helsingfors. Det här är ett erkännande om att Tallinn är av central betydelse för Helsingfors. Det finns inga tecken på att trafiken och kontakterna mellan städerna skulle minska, snarare tvärtom, säger Tapaninen.


    Enligt estniska ambassadens uträkningar består den gemensamma arbetsmarknaden av drygt 60 000 ester som arbetar kontinuerligt eller tillfälligt i Finland. Hälften av dem bor helt och hållet i Finland. Den andra hälften pendlar en eller flera gånger i veckan mellan länderna. Antalet finländare som arbetar i Tallinn med omnejd beräknas till cirka 10 000.


    Öresundsbron som exempel


    Ett av projekten som finns med bland de frågor som ska utredas är den mångomtalade järnvägstunneln mellan Helsingfors och Tallinn. Drömmen om att kunna susa fram under Finska viken på en halv timme har funnits med i diskussionerna sedan 1990-talet. I början sågs planerna som ett vansinnigt aprilskämt. Men då det öppnades snabba fartygsförbindelser på två timmar mellan huvudstäderna, för tio år sedan, kom det ekonomiska samarbetet mellan städerna och länderna i gång på allvar. Sedan dess har de ekonomiska banden stärkts. Många finländska företag har verksamhet och kontor i båda länderna.


    Ulla Tapaninen berättar att Tallinntunneln har Öresundsbron som ett slags förebild. Bron som knyter samman Köpenhamn och Malmö har skapat en dynamik och en gemensam arbetsmarknad mellan regionerna. En viktig del av trafiken över Öresundsbron är arbetskraft som pendlar.


    – Om Tallinntunneln ska bli lönsam krävs det att antalet pendlare är relativt stort och att prissättningen på tågbiljetterna är konkurrenskraftig. De preliminära uträkningar som finns har Öresundsbrons biljettpriser som jämförelse. Normala biljettpriser kunde vara mellan 30 och 40 euro i var riktning. Men regelbundna pendlare borde få en rejäl rabatt. En enkel resa skulle kunna kosta cirka 10 euro, säger Tapaninen.


    Hon tror på att pendlarna i en framtida järnvägstunnel mellan Helsingfors och Tallinn kan bli många. Den gemensamma svensk-danska arbetsmarknaden på båda sidor om bron beräknas involvera cirka 20 000 personer. Det här är mindre än antalet personer som pendlar sjövägen mellan Tallinn och Helsingfors i dag.


    Preliminära uträkningar har gett ett pris på den cirka 85 kilometer långa Tallinntunneln på 9–13 miljarder euro. Enligt konsultbolaget Sewecos utredningar skulle tåget kunna köra 250 kilometer i timmen. En förutsättning att tunneln alls ska löna sig ekonomiskt är att Rail Baltic, järnvägsförbindelsen mellan Tallinn och Centraleuropa, blir av.


    Rail Baltic har fått grönt ljus av EU. Finansieringen är klar, planläggningen och anbudsförfarandena har inletts. Om två år räknar man med att börja byggarbetet. Den snabba tågförbindelsen mellan Tallinn och Warszawa beräknas vara klar 2025. Tunneln mellan Helsingfors och Tallinn, som nu på allvar ska utredas, beräknas vara klar för tågtrafik 2030. 

    _________________________


    Trafikforskare: Smartare än metro under skogen

    Bygga tunnel under Finska viken är klokare än att dra spår under åkrarna i Esbo. Det säger trafikforskare Antero Alku.

     

    Miljarder är i rullning när beslutsfattarna i Estland och Finland ska gräva en tågtunnel mellan huvudstäderna. Operativa kostnaderna för Tallinntunneln är förnuftiga jämfört med gissningarna kring lönsamheten i till exempel västmetrons förlängning, menar Antero Alku.


    Esbometrons slutnota går på två miljarder euro och som bland andra HBL berättat finns nu ett stort tryck att höja biljettpriserna rejält i hela huvudstadsregionens kollektivtrafik. Enligt Alku finns den risken inte med Tallinntunneln.


    – Tunnlarna som byggts eller byggs i huvudstadsregionen är inte inkomstbringande. Tallinntunneln är det. Den ska jämföras med Öresundsbron som förbinder två stora arbetsplatsområden i Sverige och Danmark.


    Det är för tidigt att tala om samhällsinvesteringar men Antero Alku säger att det är märkligt om byggandet av Tallinntunneln skulle falla på uteblivna EU-stöd. Tiina Haapasalo som är sakkunnig vid Finlands näringsliv EK säger till Yle att EU borde betala minst hälften av byggprojektet.


    – EU betalar ingenting och staten bara en liten del av den utvidgade metrobanan, som alltså inte har samma lönsamhet som den snabba tågförbindelsen mellan Estland och Finland förväntas ha, säger Antero Alku.


    Enligt Alku är förslaget att ändra spårbredden i Helsingfors för att de finska tågen ska anpassas till Rail Baltica inte genomtänkt.


    – Åker man tåg från Riihimäki till förorterna i Tallinn ska det vara samma tåg och spår. Tanken på det snabba nattåget till Berlin är trevlig men största delen av trafiken mellan Helsingfors och Tallinn är lokal.

    Patricia Winckelmann-Zilliacus
    Ta kontakt Flera artiklar av Patricia Winckelmann-Zilliacus
    Tommy Pohjola
    Ta kontakt Flera artiklar av Tommy Pohjola

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet