Cavan skakar av sig sin billiga prägel
Det spanska – eller egentligen katalanska – mousserande vinet cava siktar på att konkurrera ut fransmännens champagne från marknaden. Försäljningskurvorna för drycken pekar uppåt och i fjol brädade cavan den franska champagnens exportvolymer för sjätte året.
Förr marknadsfördes cava som champagne, tills EU-bestämmelserna gav mousserande viner från Champagne i Frankrike ensamrätt till benämningen. Det här har dock inte hindrat de spanska producenterna vars självförtroende har vuxit i takt med den växande marknaden.
Nästa steg är att öka försäljningen av särskilt cava av hög kvalitet och samtidigt bearbeta dryckens image.
–Vi erövrade världen med vanlig cava. Nu ska vi erövra världen på nytt med en ytterst högklassig variant, säger Pepe Guilera, som leder förbundet får små och medelstora cavaproducenter.
Siktar på kvalitetsrenommé
Producentförbundets ambitiösa mål är att öka försäljningen av kvalitetscava med hela 40 procent före årtiondets slut. Tillsvidare är exporten av dyr cava blygsam: i fjol var bara åtta miljoner av totalt 154,7 miljoner cavaflaskor av den fina sorten.
I tillverkningen av kvalitetscava väljs druvorna med omsorg. Guilera berättar att det kan ta upp till tolv år för att den rätta lätt fruktiga och mjuka smaken ska mogna fram i drycken.
De största problemen i marknadserövringen hänger ihop med cavans image.
– Internationellt ses cava fortfarande som en billig produkt, säger den spanska vinexperten Salvi Moliner.
Lyft i Asien
Cavaproducenterna satsar hårt för att raffinera dryckens image. Fin cava serveras och reklamförs numera då politiker och andra makthavare möts. Producenterna försöker också locka turistströmmarna till Kataloniens huvudstad Barcelona att besöka vingårdarna.
– Våra gäster är vår bästa reklam. Vi behandlar dem väl och de sprider ordet om vår cava hemma. Det går inte snabbt, men det är långsiktig marknadsföring, säger Guilera.
Till exempel Freixenet som är känt som en av de främsta cavaproducenterna har långsamt lyckats öka den försäljningen av kvalitetscava.
– Cavan har en lång väg framför sig för att förbättra imagen. Vi har jobbat för det de senaste åren och så småningom bär arbetet frukt, säger Freixenets marknadsföringschef Pedro Bonet.
Försäljningen av Cava gick upp i fjol också utanför EU, uppgav den katalanska nyhetsbyrån ACN. Även Freixenet siktar på att härnäst få in foten på den asiatiska marknaden, i synnerhet Japan. Där har försäljningen av dyr cava redan gått förbi vardagsvarianten.