Handeln lockar med allt fler kampanjer
De traditionella mellandags- och midsommarreorna har fått sällskap av olika slags mellansäsongsreor och kampanjer som Black Friday och Cyber Monday – mer eller mindre fortlöpande. – Det här är ett tecken på det svåra läget inom handeln, säger Hankenprofessorn Kristina Heinonen.
I söndags gick startskottet för årets mellandagsrea, men redan före julen hade många affärer satt upp sina reaskyltar. Rosa Itälahti och Ville Reippainen hörde till dem som var ute för att fynda i går. Det var uttryckligen rean som fått dem att åka från Esbo till Helsingfors centrum.
– Vi brukar försöka tajma köp av till exempel skor och kläder till reorna, säger Reippainen.
– Eftersom vi är studerande måste vi vara noga med hur vi använder pengarna. På rean finns chans att få kvalitet till lägre pris, säger Itälahti.
På Förbundet för finsk handel väntar man ingen större konsumtionsfest under årets mellandagsrea; det kärva ekonomiska läget gör att försäljningen torde stanna ungefär på fjolårsnivån, förutom inom näthandeln som växer. Förbundets måttfulla förväntningar styrks av den senaste konsumentbarometern som Statistikcentralen presenterade i går. Den visar att finländarnas tilltro till ekonomin, som redan länge legat ordentligt under långtidsmedelvärdet, åter sjönk i december. Det är en tydlig signal om att köpivern kommer att vara dämpad framöver.
- En realisation får pågå högst två månader i sträck (med vissa undantag). Under ett kalenderår får en affär ha rea i sammanlagt högst tre månader.
- Reapriset ska räknas från det normalpris som gällt i affären strax före rean, inte från något rekommenderat försäljningspris, som kanske aldrig har varit i kraft.
- Konsumenten har rätt att få veta det slutgiltiga priset på en vara, inte bara ursprungspriset och en realisationsprocent
- Att annonsera ut rabatter på upp till 70–80 procent, som de facto gäller bara några enstaka produkter, är vilseledande.
- Källa: Konkurrens- och konsumentverket.
Allt fler kampanjer
För affärerna är reorna efter jul och midsommar traditionellt perioder när man tömmer sina lager för att göra plats för nästa säsong. De senaste åren har reorna och andra slags kampanjer dock blivit allt fler och pågår mer eller mindre året runt. Det handlar om mid season-rabatter, varuhus- och köpcenterspecifika kampanjer som Stockmanns Galna Dagar, Forums Priscirkus och Sokos 3+1, samt nya företeelser som Black Friday och näthandlarnas Cyber Monday.
Till exempel hemelektronikkedjan Gigantti meddelar att man under årets Black Friday satte alla tiders försäljningsrekord – under en enda dag såldes varor för 10,4 miljoner euro, vilket är en fördubbling av det tidigare dagsrekordet. Några dagar senare var det dags för en ny kampanj när över tre miljoner finländare fick dela på 2,2 miljarder euro i skatteåterbäring.
– Den här typen av kampanjer hör till spelet nu för tiden. Det räcker inte längre med att bara hålla butiksdörren öppen, man måste locka in kunder också med olika knep, säger Jussi Mikkola, vd på Intersport Finland.
Just nu gläder sig Mikkola över köldknäppen eftersom kedjans utbud är starkt säsongsbetonat och den varma hösten inte har uppmuntrat till köp av vintersportutrustning och kläder.
– Men kunderna har hittat ersättande motionsformer och med tanke på omständigheterna går försäljningen bra, säger Mikkola, som ännu hoppas att också vintersportsortimentet ska ha åtgång.
Svåra tider
Enligt Kristina Heinonen, professor i tjänste- och relationsmarknadsföring på Hanken, är de fortlöpande kampanjerna ett symtom på affärernas trängda situation.
– Årets försäljning har gått sämre än väntat och många har stora lager som de måste bli av med. Att kunderna har möjlighet att via nätet hålla koll på vad andra erbjuder sätter också större press på affärerna.
Förlorarna i den här situationen är enligt Heinonen de små lokala företagen som inte har samma sortimentcykler och möjlighet att hålla stora lager som de större affärerna och kedjorna.
– För de små är det svårt att tävla med stora globala återförsäljare med sina nätverk och breda kontaktytor som ger dem större möjligheter till bra erbjudanden.
Rita Nurminen som driver den lilla sko- och väskaffären Boutique Freda säger att hon för egen del inte är pressad av den övriga handelns många kampanjer, men hon tror att det för kunderna kan vara förvirrande och svårt att veta vad som egentligen är normalpris.
Själv har hon rea fram till mitten av januari. Hur försäljningen utfaller beror i stor utsträckning på mängden turister – de ryska besökarna har blivit färre, men i stället kommer fler tyskar och japaner. Som helhet har året varit bra.
– Redan i oktober var omsättningen högre än för hela fjolåret.
Det här beror enligt Nurminen främst på att butiken har ett klart nischat sortiment: 50-tals- och burleskinspirerade skor och väskor – föremål som syns.
– Om jag enbart sålde mer traditionella varor skulle jag ha svårt att försörja mig. Tiderna är hårda.
Svårast, säger hon, har de små specialbutiker som inte satsat på näthandel.
– Nätet är ett viktigt skyltfönster. De flesta kunder söker via Google och hittar den vägen hit till butiken.
Kort och kraftigt
Enligt Kristina Heinonen på Hanken har kunderna olika förväntningar på olika slags reakampanjer.
– Under kampanjer som pågår en kort och avgränsad tid, som Black Friday, förväntas priserna vara ordentligt nedsatta, annars känner sig kunderna lurade. Vid reor som pågår under ett par veckor är förväntningarna inte lika höga på stora rabatter.
De flesta affärer anger sina reapriser i procent av normalpriset. Enligt Heinonen visar forskningen dock att kunden uppskattar mer om reapriset anges som en klumpsumma i euro.