Milda vintrar kan ge sämre vinterförare
I södra Finland har bilisterna fått köra på isfria vägar i vinter.
När vägytan sedan fryser till och snön yr är många förare oförberedda.
Antero Lammi som är utvecklingschef på Trafikskyddet säger att många bilister sannolikt skulle ha lättare att anpassa sin körstil om vintervädret skulle vara likadant under en längre period. Det är betydligt mer utmanande då väglaget bara ibland är besvärligt och det är isfritt resten av tiden.
– Som bäst eller värst kan det vara möjligt att köra motorcykel i januari då det är plusgrader, torrt och isfritt. Men redan följande vecka kan det vara ett fullständigt snökaos. Nog är det ju svårt då att anpassa sin körstil, säger Lammi.
Attitydfråga
Även om körstilen för vinterföre inte sitter i ryggmärgen behöver det inte vara något större problem. Moderna bilar är utrustade med många olika slags system som hindrar bilen från att sladda okontrollerat så man behöver inte vara en tekniskt sett utmärkt förare för att klara sig.
– Snarare handlar det om att man inser innebörden av halkan, kan känna igen hala förhållanden och anpassar sitt körande, det vill säga kör långsammare och med ett längre avstånd till andra bilar, säger Lammi.
En klar majoritet av de finländska bilisterna anser sig vara skickliga förare då det är vinterföre, visar en undersökning som Nokian Renkaat nyligen gjorde. Det var endast några procent som ansåg att de är dåliga vinterbilister.
Men statistik från Trafikförsäkringscentralen tyder på att bilisterna överskattar sina färdigheter. Under en normal dag inträffar cirka 300 trafikolyckor, men när väglaget är riktigt dåligt kan antalet vara över tusen.