Chaufför: Kontrollerna medför problem
– Problem. Så sammanfattar Swebus-chauffören Tibor Molnar de nya påbuden i Sverige om att buss, tåg och andra transportbolag ska ansvara för att kontrollera resenärernas id-handlingar.
– Det är jättesvårt att göra, har man 40 passagerare som ska ombord i Köpenhamn, ja då kan det bli både förseningar och bråk om folk saknar id-handlingar, säger han till TT medan han släpper ombord resenärer på bussen vid Malmö centralstation.
Tibor Molnar har varit verksam i branschen i drygt 30 år och de nya påbuden bekymrar honom – ska han och kollegorna bli passkontrollanter nu? Han har haft många passagerare ombord från Köpenhamn till Malmö som han tror varit flyktingar med målet att söka asyl.
Id-kontrollerna kan ha dyra följder för buss-, tåg- och färjebolag som inte kollar id-handlingar för passagerare på väg till Sverige.
Om transportbolagen inte klarar kontrollerna kan de tvingas betala en sanktionsavgift på 50 000 kronor, motsvarande cirka 5 400 euro, per tur. Orimligt, anser Swebus och Tågoperatörerna.
– Ambitionen är att få ned antalet som söker asyl i Sverige. Vi har 200 000 personer som är i omlopp och vi behöver en viss frist för att klara av situationen, säger infrastrukturminister Anna Johansson (Socialdemokraterna).
– Jag hoppas att det inte blir några sanktionsavgifter men jag tror det finns stor förståelse för att regeringen nu vidtar de här åtgärderna. Det kommer att bli krångligare att resa och det är inget lätt beslut att fatta och inget vi önskar göra, säger Johansson.
Sanktionsavgiften är riktad mot transportören och gäller per transporttillfälle, inte per person.
Swebus, med uppemot sex avgångar från Köpenhamn till Malmö per dag, oroas över sanktionsavgifterna som bolaget kan få betala om det bedöms ha låtit någon åka med som inte borde ha släppts på.
– Vi är väldigt kritiska till det upplägget, det känns helt orimligt i ett system där det är lätt att göra fel. Huvudproblemet är hur vi som transportör ska kunna avgöra om en resenär har en giltig identitetshandling eller inte, eller kunna åldersbestämma en person om han eller hon är under 18 år, säger Christel Grip, presschef på Swebus.
Swebus meddelade i torsdags att företaget siktar på att anlita ett externt bolag för att sköta id-kontrollerna – något som skulle underlätta för chaufförerna som den senaste tiden diskuterat saken flitigt sinsemellan.
Nu hoppas Tibor Molnar att kontrollerna kommer att skötas av annan personal utanför bussen och att de som kliver på alla har giltigt id.
Men fredagens besked från infrastrukturminister Anna Johansson (Socialdemokraterna) att polis och transportörer ska ansvara för att beskriva vad som räknas som en giltig id-handling för resenärerna får honom att fnysa högt.
– Det är helt otroligt att det ska vara så, då behöver vi en utbildning i vad som är en giltig id-handling, de kan ju se väldigt olika ut i olika länder.