Förarlösa bilar utan moral
Förarlösa bilar kommer att köra längs våra gator inom en nära framtid. De kommer att dra ner på luftföroreningarna, minska på rusningstrafiken och vara mycket säkrare än människostyrda bilar, men de kommer också väcka frågor kring moral och prioriteringar av trafikoffer.
Det är år 2025 och du åker söderut längs med Mannerheimvägen i din självkörande bil. Din man sitter bredvid dig i passagerarsätet. Vid Operan stiger plötsligt en hel skolklass ut på vägen och på din andra sidan svänger en spårvagn in på Mannerheimvägen. Din självkörande bil bromsar, men eftersom det är vinter och halt glider ni mot barnen. Din bil måste nu avgöra om den ska rädda dig och din man genom att köra på skolklassen eller om den ska offra er och rädda barnen genom att styra in i spårvagnen.
Många på banan
Allt fler biltillverkare bygger självkörande bilar, förutom förutom teknikbolagen Google, Apple och Uber producerar bland annat Tesla, BMW, Mercedes, Audi, Honda, Volvo, Nissan och Volkswagen redan nu bilar som ska klara sig i trafiken utan förare. Business Insider förutspår att det om bara fem år kommer att finnas runt tio miljoner autonoma bilar ute på vägarna och elbilen Teslas grundare Elon Musk skapade rubriker när han sade att äga en manuell bil om tjugo år kommer att vara som att åka med häst och kärra i dag.
Det här är goda nyheter. Självkörande bilar kommer att lösa problemet med trafikstockningar, de minskar utsläppen och ja, de kommer att rädda livet på massor av människor. Varje år dör nästan 40 000 personer i USA i trafikolyckor. De flesta olyckor handlar om mänskliga misstag. De förarlösa bilarna kommer aldrig att ha problem med sms:ande, fulla, distraherade, trötta, aggressiva och närsynta personer bakom ratten. Men med de förarlösa bilarna dyker också frågor som vem bilen ska skydda i första hand, eller snarare hur bilen ska programmeras för att väja.
I viss mån är de här frågorna aktuella redan nu. Kalifornien är en av de amerikanska stater där det är tillåtet att testa självkörande bilar. Bilarna är utrustade med lasersystem, ljuskänslighet, sensorer, kameror och är programmerade med algoritmer som ska räkna ut hur nära de befinner sig en annan bil, människa eller föremål. Förarlösa bilar är givetvis programmerade att inte köra på fotgängare, cyklister och andra bilar, men samtidigt också att skydda sina passagerare.
Vem ska offras?
Det finns inget tvivel om att bilarna är säkrare än de manuella, men här uppstår filosofiska och moraliska frågor. Tillbaka till exemplet ovan. Vem ska avgöra om bilen ska skydda sina passagerare eller fotgängarna? Är det tillverkaren, lagstiftningen eller föraren? Ska man ha möjlighet att justera säkerheten så bilen prioriterar passagerarna då en del av passagerarna är barn? Ska bilförare ha möjligheten att välja att offra sig själva och alltid skydda fotgängare? Ska bilen prioritera en grupp människor framför bara två personer? Är programmeringen av de autonoma bilarna tillverkarens ansvar eller ska besluten ske demokratiskt genom en folkomröstning?
Psykologen Jean-François Bonnefon från Toulouse School of Economics frågade 900 personer om vem de tyckte en förarlös bil skulle skydda i första hand. 75 procent av de tillfrågade svarade fotgängaren och cyklisten. Andra hänvisar till John Stuart Mills utilitarism, största möjliga lycka för största möjliga antal människor. Alltså att alltid välja det alternativ som räddar så många människor som möjligt. Helen Frowe, professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet säger till nyhetssajten Quartz att fotgängarna alltid borde prioriteras, de som sitter i en bil är alltid mer ansvariga för bilens rörelser. Det här blir moraliskt komplicerat om vi utgår från att det sitter barn i bilen. Barn som inte själva valt att åka bil.
Säkrare utan förare
En sak är säker, förarlösa bilarna kommer ändå att vara säkrare än de manuella. I de allra flesta fall kommer pendlandet att bli snabbare och säkrare än förut. Tänk dig det här scenariot: Det är morgon och du sätter dig i din bil för att köra till jobbet. Du backar ut och plötsligt hör du ett varningsljud och din bil bromsar automatiskt. En annan bil har nämligen dykt upp bakom dig. Inga plåtskador här! Du kör vidare, upp på motorvägen och trycker på en knapp och låter bilen köra sig själv medan du sträcker dig efter ditt morgonkaffe och läser några rapporter, skriver ett par mejl och kollar Instagram. När du är framme stiger du av vid ingången till jobbet och låter bilen parkera sig själv. I de allra flesta fall kommer de förarlösa bilarna att vara världens säkraste och effektivaste privatchaufförer utan den mänskliga klåpfaktorn.