Ikea ökar i Finland
Ikea ökade det gångna året sin omsättning i Finland med över 5 procent, vilket betyder att man tar marknadsandelar av konkurrenterna. – Vi passar bra in på finländarnas do it yourself-attityd, säger nya vd:n Lars Midttun.
I september tog norrmannen Lars Midttun över ledningen av Ikeas finländska verksamhet. Efter fyra år i USA säger han att det känns lite som att komma hem.
– Det mesta ser ut som hemma, men finskan förstår jag ju inte.
I USA var Midttun stationerad i Philadelphia med ansvar för tio Ikea-varuhus, kundcentret och den amerikanska näthandeln. Med totalt 42 varuhus är USA en stor marknad för Ikea, men på den enorma amerikanska marknaden är det svenska möbelföretaget ändå ingen stor spelare.
I Finland har Ikea fem varuhus. Midttun tar över en verksamhet som mår bra. Under senaste räkenskapsår som avslutades i augusti, växte omsättningen i Finland med 5,5 procent, samtidigt som rörelseresultatet fördubblades till 15,7 miljoner. Siffrorna presenterades på torsdagen.
– Eftersom den totala marknaden för heminredning inte växer i Finland, betyder det att vi tar marknadsandelar av andra, säger Midttun.
Vem förlorarna är kan han inte slå fast, men säger rent allmänt att konkurrensen är mycket hård i Finland med sin långa historia inom möbeltillverkning och formgivning.
Mätt kund är nöjd
Han tror att hemligheten bakom framgången är en stark do it yourself-attityd hos finländarna.
– Vi gör vår del, kunden gör sin del och tillsammans sparar vi pengar. I USA däremot köper kunderna service och tjänster till allt möjligt. Men överlag finns det fler likheter än skillnader mellan de olika marknaderna.
Andra orsaker till det gångna årets goda resultat är enligt Midttun att företaget satsat på mer inspirerande presentation av olika teman för kunderna i varuhusen. Dessutom har man bättre försökt passa ihop personalens arbetstider med kundströmmarna.
Av tillväxten kom två tredjedelar från segmentet sovrum och badrum, som var företagets fokusområden i fjol. En satsning på gratis mat för barn under sommarlovet betraktar Midttun som lyckad – i sig tjänar man naturligtvis inga pengar på att servera gratis mat, men han säger att satsningen lockade stora mängder barnfamiljer, som mätta och nöjda i magarna gick runt i varuhuset och plockade åt sig det ena och det andra.
Ekonomiskt tuffa tider gynnar ett företag som Ikea.
– Omvänt är det inte vi som har den största tillväxten när ekonomin går bra.
Nej till fri frakt
Även om näthandeln växer i Finland utgör den fortfarande bara en liten del av Ikeas omsättning. Största delen av näthandelskunderna finns paradoxalt nog i Storhelsingfors, där det alltså redan finns två varuhus. Enligt Midttun är varuhus- och nätkunderna i stor utsträckning samma människor, som bara nyttjar olika kanaler i olika situationer.
– Näthandelns framgång hänger på snabbheten och priset på leveransen. Vi jobbar på att få ner leveranstiden, men viljan hos kunderna att betala extra för hemleverans är liten.
Även om Midttun var ansvarig för Ikeas näthandel i USA säger han att erfarenheterna inte i någon större utsträckning går att tillämpa på Finland.
– I USA är förväntningarna helt andra. Där är fri hemleverans ett måste. Men frågan är om det är hållbart i längden, också det ska betalas på något sätt.
För Finlands del säger han kategoriskt nej till fri leverans för inköp via nätet.
– Det lägsta priset ska du alltid få i varuhuset när du själv plockar åt dig varorna, betalar i kassan och sköter leveransen själv. Tilläggstjänster ska kosta extra. Om vi rutinmässigt erbjuder fri frakt vid näthandel betyder det att det är varuhuskunderna som subventionerar den.