Kreml försöker blidka arga lastbilschaufförer
Rysslands rasande lastbilschaufförer har nått en delseger i kampen mot vägtullar. Duman lovar ändringar, men chaufförerna som HBL träffar utanför Moskva kräver att Putin ska ingripa. Putin är pressad – lastbilschaufförerna tillhör inte "den kreativa klassen" han hatar. De är hans väljare.
CHIMKI På golvet nedanför passagerarsätet står en låda prima potatis. Den har Andrej Ogriskov fört med sig hela vägen från Sjenkursk.
– Vi har potatis, köttkonserver, svinister ... Dessutom hämtar Moskvaborna så mycket mat till oss att vi inte kan äta allt. I går bjöd de oss på banja. Moskvabor är mycket trevligare än jag någonsin hade kunnat föreställa mig, säger lastbilschauffören Andrej Ogriskov.
- Den 15 november infördes Platon, ett system för indrivning av vägavgifter för tunga lastbilar.
-
Avgiften är just nu 1,53 rubel per
kilometer och i mars ska den höjas till 3,06 rubel. - I början av december inledde hundratals lastbilschaufförer protester ioch utanför Moskva mot nya vägtullar för tunga fordon. Det är meningen att vägtullarna gradvis ska spridas ut på flera sorters fordon.
- Enligt ryska regeringen kommer de nya avgifterna att generera över 700 miljoner dollar per år för vägunderhåll.
- Chaufförerna är övertygade om att större delen inkomsterna går i oligarken Igor Rotenbergs ficka.
- Han äger gps-systemet som ger underlag för avgifterna. Igor Rotenbergs far Arkadij är personlig vän med Putin.
Han är småföretagare och livnär sig på att köra sin egen lastbil. Precis som tusentals andra lastbilschaufförer i hela Ryssland lever han från uppdrag till uppdrag och kämpar för att hålla sig flytande på surt förvärvade slantar av vilka en stor del går till lånet på bilen, reservdelar och bränsle. Nu står han med sin lastbil på en parkeringsplats i Chimki utanför Moskva och demonstrerar sedan början av december. Ungefär 160 kilometer utanför Moskva står den andra stora demonstrationen.
– Vi är alla från landsbygden – Andrej är från Sjenkursk, jag bor utanför Jaroslavl. Det finns inga andra jobb på landsbygden, säger Aleksej Zjiborenko.
De nya vägtullarna på 3,06 rubel per kilometer äter nästan helt och hållet upp förtjänsten för de små enmansföretag som lastbilschaufförerna ofta utgör.
– Om man kör genomsnittliga 10 000 kilometer på en månad blir avgiften 30 000 rubel (430 euro). Vi brukar tjäna mellan 80 000 och 90 000 rubel (1150–1280 euro) i månaden. Därefter ska vi betala för diesel, lån på bilen och reservdelar som äter upp ungefär hälften av förtjänsten. Och nu detta! Går vi med på det kan vi lika gärna sätta lapp på luckan, säger Dmitrij Pavlitjenko (28), en av de strejkande chaufförerna.
"Förr trodde jag på Putin"
De här lastbilschaufförerna tillhör Rysslands manliga arbetarklass, den som Putin gillar att identifiera sig med. När Ryssland införde nya vägtullar för tunga fordon i mitten av november gjorde den uppror.
Nu lovar Valentina Matvijenko, talman för dumans överhus, att den nya lagstiftningen ska "korrigeras". Innan dess hade lastbilschaufförerna lyckats blockera en del av MKAD, motorvägen som omger Moskva.
– Lastbilschaufförer är inte extremister – de är arbetshästar som jobbar hårt. Vi har gjort ett misstag i lagstiftningen, det ska rättas till. Vi vill träffa chaufförerna och diskutera oss fram till en lösning. Men vi accepterar inga ultimatum, säger Matvijenko som i går lovade att åka ut och träffa de strejkande lastbilschaufförerna.
Det fnyser Andrej Ogriskov och hans kollega Kirill Zjitnikov åt.
– Matvijenko? Vem är hon? Vi kräver att Putin ska ingripa. Det är enda sättet. Förr trodde jag på Putin. Han sade sig vara emot korruptionen. Nu väljer han att hjälpa sina egna kompisar i stället, säger Andrej Ogriskov.
Gps-systemet som tar upp informationsunderlaget för vägtullarna heter Platon. Det ägs av ett företag som till hälften ägs av Igor Rotenberg, son till Arkadij Rotenberg som är en av Putins nära vänner. Arkadijs bror Boris Rotenberg är finsk medborgare. Bägge bröderna hade fram till i fjol en stor andel i Jokerit och Hartwallarenan. (Den har nu övertagits av Boris son Roman Rotenberg.)
– Vi flyttar inte på oss förrän de har avskaffat vägtullarna helt och hållet. Om vi betalar vägtullar ska pengarna gå till staten. Inte till oligarkerna, säger Ogriskov och Zjitnikov, som alltså körde knappt 600 kilometer från Sjenkursk i Archangelskområdet för att delta i demonstrationerna.
Medier får inte berätta
Vladimir Putin har än så länge inte berört konflikten med ett ord. Taisia Nikitenko, som är lastbilschaufförernas egenhändigt utnämnda pressekreterare, säger att hon har varit i kontakt med journalister från den statsstyra kanalen Rossija.
– De säger att det här ämnet är på den så kallade stopp-listan. Det betyder ämnen som man inte får göra inslag på, säger hon.
Den 19-åriga journaliststuderanden Nikitenko hämtade mat till chaufförerna då de anlände till Moskva i början av december. Nu har hon tillfälligt lagt studierna åt sidan för att gratis bistå dem i kontakterna till pressen.
– Jag tycker det här är fantastiskt. Ingen annan protesterar i Ryssland längre. De här chaufförerna kämpar för frihet och jag är lojal med dem.